Det kan være grusomt ubehagelig å sitte på jobb når det er for varmt eller kaldt i arbeidslokalet.
Er det feil temperatur, blir du ikke bare plaget, men også mindre effektiv.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Trøtt og uopplagt
Når det er for varmt på jobb kjennes lufta tørr og du blir lett både trøtt og uopplagt. I tillegg kan du bli uvell og få problemer med å konsentrere deg.
Hvis du sliter med motsatt problem, nemlig at det er for kaldt, kan du få nedsatt arbeidstempo, musklene kan bli stive og reumatiske plager kan forsterkes. Noen blir også mer mottakelige for infeksjoner.
LES OGSÅ:
Finnes ingen lover
Men ifølge Arbeidstilsynet er det ingen forskrifter eller lover som bestemmer hva slags temperaturer det skal være på arbeidsplasser, men Arbeidstilsynet anbefaler at tempereaturen ikke går under 19 grader eller over 26 grader.
Norges Astma- og Allergiforbund anbefaler en inntemperatur på mellom 20 og 22 grader i den kalde årstiden.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Har ikke rett til å gå hjem
Hvis du trodde at du kunne dra hjem hvis innetemperaturen blir enten for varm eller for kaldt på grunn av kortvarige tekniske problemer eller ekstreme værsituasjoner, tar du feil.
Du har ikke rett til å dra hjem i slike situasjoner.
Men du kan avtale med sjefen din om forskjøvet arbeidstid, ekstra pauser eller eventuelt å avbryte arbeidet hvis arbeidsgiver samtykker.
LES OGSÅ:
Må ta tak i problemet
Hvis problemene derimot blir permanente - og ikke skyldes for eksempel en periode med hetebølge - må arbeidsgiveren gjøre noe med saken.
Det kan være tiltak som solavskjerming, vifter, ventilasjon som fungerer eller kjøleanlegg når det blir for varmt. Blir det for kaldt kan løsningen være tetting av vinduer, sluser mot trekk, ekstra varmekilder eller justere temperatur i ventilasjonsanlegg.
LES OGSÅ: