Hopp til innhold

Bli kvitt stressmonsteret

Vi stresser oss nesten i hjel - og det er på tide å gjøre noe med det.

Mann, stress
Foto: ScanStockPhoto

Høyt arbeidstempo, tidsklemma mellom familie og arbeid og strenge krav til prestasjoner kan få hvem som helst til å bli stresset.

- Mange sliter med å sette grenser og ender med å si ja når de mener nei, og omvendt. Dette skaper et stress det er vanskelig å komme ut av, sier personal - og organisasjonskonsulent i firmaet Leap, Peder Giertsen, til bladet Puls.

Hårfin grense

Det er derfor viktig å kjenne sine egne begrensinger - og tørre å si nei hvis det blir for mye.

LES OGSÅ: Er du utslitt på jobben?

Men press i seg selv er ikke bare negativt, fordi det får oss til å arbeide effektivt og prøve nye utfordringer.

Likevel finnes det en grense der presset blir uhåndterlig, og lett kan bikke over til helsefarlig stress.

Syke av stress

Over en million norske arbeidstakere blir syke av stress hvert år, og fire av ti oppgir, ifølge Arbeidstilsynet, at vedvarende stress på jobben har gitt seg utslag i helseplager.

stress

Det kan være krevende å kombinere familieliv med jobben.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

- Mye tyder på at stressnivået er økende på arbeidsplassene. En årsak er nok stadige omorganiseringer, nedbemanninger og flytting av avdelinger i både private og offentlige bedrifter. Slike situasjoner påfører de involverte betydelige stressplager, sier arbeidspsykolog Olav Reistad i Arbeidstilsynet.

LES OGSÅ: Bør du bytte jobb?

LES OGSÅ: Slik takler du kontorlandskap

Økte stresshormoner

Opplever du stress over en lengre periode, øker nivået av stresshormoner i kroppen. Selv etter lang ferie på tre-fire uker, kan det være vanskelig eller umulig å dale ned til normalen igjen.

Starter du på jobb igjen med for høyt stressnivå, kan konsekvensen på sikt bli hjerte- og karsykdommer, ifølge Arbeidstilsynet.

Derfor er det viktig å avdekke hva som gjør at du blir stresset - og prøve å gjøre noe med det.

LES OGSÅ: - Kort sykefravær tegn på trøbbel

Slik takler du stresset

  • SI STOPP. Når du merker at du er stresset bør du "fryse" situasjonen og betrakte reaksjonene og følelsene dine så objektivt som mulig. Hvor sitter stresset? I magen? I nakken? I ryggen?
  • PUST. Trekk pusten dypt mens du teller langsomt til fem. Pust ut mens du teller til fem en gang til. På denne måten flytter du fokus bort fra de ytre kildene til stresset - og over på deg selv. Når du konsentrerer deg om pusten, får du også avstand til følelsene dine, og kan observere de.
  • VÆR GLAD. Ikke la tankene kretse om det som gjorde deg sint og stresset, men tenk på en situasjon som gjorde deg glad, for eksempel en gang du tok et positivt og godt valg. Ros deg selv for det, og bruk tankene dine aktivt for å dreie tankestrømmen i positiv retning.
  • TA ANSVAR. Still deg selv kontrollspørsmålet: Hva kunne jeg gjort annerledes? Bruk tid på å få øye på reaksjonsmønstrene dine. Går du rett i forsvar når noen kritiserer deg? Sier du ja til ting du egentlig ikke vil? Finner du ut at du nærmest reagerer på autopilot i gitte situasjoner, vil du også klare å skru over på bevisst handling og reaksjon. Du kan begynne å velge annerledes.
  • LAG NYE MØNSTRE. Hvis du oppdager hvilke destruktive mønstre som styrer deg, kan du snu de til noe positivt. Lær deg å sette grenser for stresset, lag nye mønstre og handle i overensstemmelse med deg selv.
  • AVSPENNING. Koble av med sosiale aktiviteter, trening, meditasjon eller andre ting du synes er gøy. Dette gir avspenning og gjør at du får avstand til hverdagen.

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER