Test av paraplyer

Er forskjellen mellom en paraply til 20 kroner og en til flere hundre kroner så stor som prisen tilsier? FBI har testet.

Paraplytesting

Hvert år kommer det nærmere en million nye paraplyer fra Kina til Norge. Vår test viser at de fleste av dem ikke engang tåler liten kuling.

Foto: Eliese Laustsen / NRK

Utvalget er enormt. Såkalte "billigparaplyer" selges nær sagt over alt hvor folk ferdes. Du kan få tak i en hos de store dagligvarekjedene, i kiosker og suvenirbutikker, mens forhandlere som selger reiseeffekter gjerne tilbyr dyrere varianter.

Noen kunder ønsker at paraplyen skal være så liten og lett som mulig, mens andre er opptatt av design og en stil som kler den enkelte. I tillegg selges det et ikke ubetydelig antall paraplyer med påtrykte firmalogoer gjennom selskap som spesialiserer seg på volumsalg til bedriftskunder.

Men er forskjellen mellom en paraply til 20 kroner og en til flere hundre kroner så stor som prisen tilsier?

Vi valgte å teste fire billigparaplyer til under hundrelappen, og fire dyrere paraplyer.

Les også: Tid for regntøy

Forskjell i tørketid

Aller først testet vi om det er noen forskjell på stoffet i paraplyene. På oppdrag fra NRK undersøkte Statens institutt for forbruksforskning, Sifo, paraplystoffenes egenskaper i forhold til beskyttelse mot vann.

- Vår konklusjon at alle paraplyene, både billige og dyre, har en vannavstøtende evne som gjør dem egnet til beskyttelse mot regn, sier tekstilingeniør hos Sifo, Sara Almgren.

Derimot er det forskjell på hvor lenge vannet blir liggende på utsiden av paraplyen. Det betyr at paraplyene som skåret dårligst i testen bruker lenger tid på å tørke etter bruk. Vannet blir liggende utenpå stoffet etter bruk, og du risikerer dermed at paraplyen er våt og klissete når du tar den med deg inn.

Les også: Test av parkdresser

Avslørt i vindtest

Alle som beveger seg utendørs en røff norsk høstkveld, vet at paraplyer er lite egnet for kraftig vind. Likevel har flere produsenter utviklet noe de kaller stormparaplyer som har ventilasjonshull slik at vinden ikke skal få tak.

For å få jevne vindforhold, ble testparaplyene tatt med til landets eneste vindtunnel. Den finnes hos NTNU på Gløshaugen i Trondheim, og har blant annet blitt brukt av norske skihoppere. Den kraftige maskinen ble stilt inn på vindstyrke 11 meter i sekundet, noe som tilsvarer liten kuling.

Materialforsker hos Sintef, Hans Lange, som på fritida er en ivrig fallskjermhopper, ble med som ekspert i vindtunnelen. Det viste seg at det kontinuerlige lufttrykket med liten kuling ble for kraftig kost for de fleste paraplyene, både billige og dyre.

Likevel forteller vindtesten oss mye om paraplyens kvalitet og egenskaper, særlig i forhold til om spilene vil tåle et plutselig vindkast som brått kan komme når man runder et hushjørne.

Les også: Krangler om dyre støvler på salg

Bruk og kast-mentalitet

Søppel

Paraplyer skal ikke kildesorteres, men kastes i restavfallet, ifølge Klif.

Foto: Lars Karelius Noer / NRK

Mange paraplyer tåler ikke kombinasjonen kraftig vind og regn. Det vitner søppelkasser fulle av ødelagte paraplyer om, etter en dag med ruskevær. Der havner paraplyer som inneholder alt fra plast, tre, aluminium, stål, glassfiber og impregnert stoff av polyester og lignende.

Ifølge Klima- og forurensningsdirektoratet , Klif, skal ikke paraplyer kildesorteres. De skal derimot kastes i resteavfall.

- For paraplyer er dette en god løsning ut fra et miljøperspektiv, siden materialene i paraplyen som er brennbare gir energi og metallene kan gjenvinnes etter forbrenningen, sier Kari Aa som er Klifs seksjonssjef for avfallsgjenvinning og farlig avfall.

Ved hittegodskontorene hoper det seg også opp med paraplyer.

- Vi får inn flere hundre bare her, forteller de ansatte ved NSBs hittegodskontor på Oslo S.

Hvis eieren ikke melder seg innen tre måneder, selges de videre for ti kroner.

- Det beste rådet er å kjøpe paraplyer av god kvalitet. De holder lenger, og siden de trolig koster mer, så tar vi kanskje bedre vare på dem også, mener Kari Aa i Klif.

Les også: Mener kildesortering er unødvendig

TESTEN

Paraply

The Gustbuster.

Foto: Eliese Laustsen / NRK

The Gustbuster (testvinner)
Pris: 298,- kroner.

The Gustbuster er en såkalt stormparaply som er utviklet i USA med tanke på kraftig vind, selv om også den er produsert i Kina. Den selges i Norge kun hos kjeden Et enklere liv, og dette ble en klar testvinner.

Den tørker hurtig og ble best i Sifos vanntest. Dessuten klarte den seg best i vindtunnelen.

Hans Langes dom:
«Den kombinerer aluminium, stål og glassfiber. Den ser ut til å være en vel gjennomtenkt paraply. Litt annerledes enn de andre. Litt liten i forhold til vindfanget i forhold til enkelte andre, men ikke en eneste skade. Det er en paraply du kan ha lenge».

Paraply

Knirps MinimaticSL .

Foto: Eliese Laustsen / NRK

Knirps MinimaticSL
Pris 449,- kroner


Knirps er en tradisjonsrik østerriksk produsent, som leverer et bredt utvalg av forholdsvis kostbare paraplyer. Knirps fant opp den første sammenleggbare paraplyen med teleskop-skaft, og forventningen til denne paraplyen var derfor stor. Den tørker raskt, men dessverre skuffet den litt under de særdeles tøffe forholdene i vindtunnelen.

Hans Langes dom:
«Veldig slank og fin i spilestrukturen. Lett, men dog fikk den skade i leddene, som fortsatt er intakte, men som gjør at den ikke funger like godt etterpå. En grei paraply, men den tålte ikke vår test.»

Paraply

Fulton Typhoon.

Foto: Eliese Laustsen / NRK

Fulton Typhoon
Pris: 349,- kroner

Fulton er Storbritannias største paraply-produsent. Selskapet har det britiske kongehuset på kundelisten, og leverer alle mulige typer paraplyer. Vi valgte å teste varianten med det klingende navnet Typhoon, men det viste seg å være et dårlig valg i forhold til å nå helt til topps.

Hans Langes dom:
«Ser tilsynelatende veldig robust ut med relativt store kraftige spiler. Den kollapset i leddene, noe som kan tyde på at den kanskje er noe underdimensjonert. Du får litt hjelp av at halve paraplyen fortsatt var brukbar etter testen, men du risikerer å bli våt på ryggen»

Paraply

Tumi fast track oversized.

Foto: Eliese Laustsen / NRK

Tumi fast track oversized
Pris: 750,- kroner

Tumi er en verdens ledende produsenter av reiseeffekter, særlig i forhold til det litt eksklusive markedet. Varianten som ble valgt er svært stor og har ventilasjonshull. Vindtesten avslørte at denne paraplyen nok passer best til diplomater som absolutt ikke vil bli våte på vei fra bilen og inn til statsmiddag.

Hans Langes dom:
«Ventilert, flott design, svartlakkerte spiler. Stor og fanger mye luft. På tross av disse tingene, ser vi at spilene ikke tålte den belastningen de fikk og kollapset. Paraplyen er ikke funksjonabel i etterkant. Paraplyen burde hatt bedre konstruksjon».

Paraply

Morris hvit.

Foto: Eliese Laustsen / NRK

Morris hvit
Pris: 99,- kroner


Dette er den vanligste billigvarianten til kjeden Morris. som er en av landets største innen reiseeffekter. Paraplyen fungerer bra i regnvær, men bestod ikke testen i NTNUs vindtunnel.

Hans Langes dom:
«Hele strukturen er i aluminium, og det bærer også skadeforløpet preg av. Alle leddene er hele, men den kollapset tidlig og vil ikke fungere etterpå».

Paraply

Hennes & Mauritz Divided.

Foto: Eliese Laustsen / NRK

Hennes & Mauritz Divided
Pris: 79,50 kroner


Kleskjedens billigvariant kunne måle seg med noen av de dyre variantene når det gjelder tørketid etter bruk. Den er fargerik og veier lite. Problemet er at det tynne skaftet knakk.

Hans Langes dom:
«Den kollapset allerede da vi slo den opp. Skaftet knakk, og veldig mange av spilene ble deformert».

Paraply

7-Eleven Borg & Bigum.

Foto: Eliese Laustsen / NRK

7-Eleven Borg & Bigum
Pris: 79,- kroner

Dette er testens taper.

Den kom dårligst ut i Sifos vanntest, og selv ved normal bruk løsner stoffet raskt fra spilene. I tillegg tålte den absolutt ikke vindtesten. Selv med den sympatiske MOT-logoen er veien svært kort til søppelkassa for 7-Elevens regnbeskyttende egenreklame.

Hans Langes dom:
«Den kollapset tidlig. Den knakk ut i leddene. Spesielt der, og den har veldig dårlig funksjonalitet når du runder neste hjørne.

Paraply

Susino Paolo menn.

Foto: Eliese Laustsen / NRK

Susino Paolo menn
Pris: 20,- kroner


Denne svært billige paraplyen er ikke en del av Rema 1000s faste varesortiment, men fungerer som lokkemat i enkelte av dagligvarekjedens butikker i blant annet Oslo. Dette er en av klassikerne på markedet med en noe traust design, men Kristiansand-firmaet som importerer denne direkte fra Kina har tydeligvis gjort et smart valg.

Hans Langes dom:
«Den viste seg å faktisk å ha veldig gode egenskaper. Den ble kun lett deformert på et par av spilene, men fullt funksjonibel etterpå. Veldig bra».

I vindtunnelen ble det også testet to paraplyer som selges i større volum som reklameparaplyer til bedriftsmarkedet. Nederlandske Impliva Falcone Storm koster over 200 kroner stykket og selges av Connex Promotions. Den klarte seg gjennomgående bra. Det gjorde ikke Silver Rain fra selskapet Erato. Den kollapset svært fort, men det var ikke uventet i og med at den tilhører billigsegmentet.

Selv om den aller rimeligste paraplyen i hele testen (Susino Paolo) klarte seg bra, er vår konklusjon at veien til søppelkassen er kortest for de billigste variantene.

Testresultat

Paraply:

Pris:

Priskarakter:

Regnkarakter:

Vindkarakter:

Totalsum:

The Gustbuster

298

3

5

5

13
Testvinner

Susino Paolo menn

20

5

3

4

12

Hennes & Mauritz Divided

79.50

4

4

1

9

Morris hvit

99

4

3

2

9

Fulton Typhoon

349

2

4

3

9

Knirps MinimaticSL

449

2

4

3

9

Tumi fast track oversized

750

1

5

2

8

7-Eleven Borg & Bigum

79

4

2

1

7
Testtaper

Les flere tester fra FBI her

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)