Med jevne mellomrom dukker det opp selskaper som lurer forbrukerne til å betale for ting de ikke har bedt om. Folk betaler, for å slippe ubehageligheter.
Slike firmaer selger blant annet naturprodukter, helsekost, skjønnhets- og slankemidler, sikkerhetstjenester, strøm og telefoni, og de er gjengangere på klagetoppen hos forbrukermyndighetene. Der får de klager som handler om brudd på markedsføringsloven, brudd på lov om angrerett og alminnelig avtalerett.
Klagestorm
Siden høsten 2004 har B2C markedsført avtaler om strøm, bredbånd og telefontjenester, og klagene har strømmet inn.
De første klagene på Elitele har allerede nådd Forbrukerombud Bjørn Erik Thon. Foto: NRK/FBI
Klagene kommer fra folk som har opplevd:
- å få regning uten å ha underskrevet på noen avtale
- å få underskriften sin forfalsket
- å få presentert en avtale uten at alle vilkårene er med
- å få mangelfull, eller ingen opplysning om angrerett
- å få regning selv om avtalen er oppsagt
- å få inkasso på krav som er omstridt
Har de useriøse firmaene først fått underskriften din, kan det være vanskelig å bli kvitt dem. Faksmile
Forbudsvedtak mot B2C
Etter flere møter og brev fattet Forbrukerombudet i vinter et forbudsvedtak mot B2C hvor de forbyr firmaet å fortsette å bryte markedsføringsloven, ellers må firmaet betale et tvangsgebyr på 300 000 kroner, og daglig leder Marius Martinsen et gebyr på 150 000 kroner.
B2C har klaget vedtaket inn for Markedsrådet som avsa sin dom mandag 28. august. Der blir det slått fast at B2C må betale hvis de fortsetter å kreve penger av folk de ikke har avtale med, og unnlater å opplyse om vilkårene.
Markedsrådet opphevet Forbrukerombudets vedtak angående Marius Martinsen.
Omgår forbruksvedaket?
Nå har B2C startet et nytt selskap som har samme foretningsområde og benytter de samme salgsmetodene. De første klagene på Elitele har allerede nådd Forbrukerombudet.
Forbrukerombudet mener det er grunn til å tro at dette er en måte å omgå forbudsvedtaket på.
Strømleverandør vil slå B2C konkurs
Total Energi asa som leverte strøm til B2C, sa opp avtalen på grunn av dårlig kvalitet både på salgsarbeidet og kunde oppfølging. Total Energi har stevnet B2C for utestående gjeld på 250 000 pluss renter, og vil forfølge kravet med tanke på konkurs.
Dette kan være en grunn til å flytte verdier og kunder over til et nytt selskap, sier daglig leder i Total Energi asa, Jo Børre Eikås.
Det finnes selvfølgelig skikkelige firmaer som selger varer og tjenester utenfor faste salgssteder. Så hvordan skal du som forbruker skille de seriøse fra de useriøse?
- Skriv aldri under på kontrakter du ikke har lest og forstått. Det er viktig at du forstår alle vilkårene.
- Sørg for å få med deg kopi av kontrakten, så du har tid til å lese gjennom i fred og ro.
- Vær forsiktig med avtaler som krever innbetaling av årsgebyr på forhånd. Hvis firmaet går konkurs risikerer du å tape hele summen.
- Husk du har 14 dagers full angrerett – hvis du handler utenfor fast «salgssted». Dette innebærer at du behøver ikke ha noen grunn til å klage.
- Hvis du klager innen fristen på 14 dager, sørg for at du kan dokumentere dette, ved kopi av brev etc.
- Hvis du ikke har mottatt angreskjema og opplysninger om angreretten, er angrefristen 30 dager – noen ganger helt opp til ett år.