Skal du selge bilen din bør du gjøre det privat.
Når du selger er det klokt å ha et papir der bilen er gjennommgått teknisk og prisvurdert.
Og når du annonserer bør du gjøre det på Internett. Det er enkelt og rimelig og har det største nedslagsfeltet.
Dersom du lurer på hvorfor vi mener dette bør du lese videre!
Vi prissjekket en Toyota Yaris
Vi ville se hva vi kunne få for en rød, to-dørs Toyota Yaris, 2000-modell. (Kjørt 54 000 km, 1 liters motor)
Vi sendte vår medarbeider Ellen og bilen hennes rundt til ulike biloppkjøpere og forhandlere for å få et pristilbud på bilen hennes fra dem.
Bilen hadde på forhånd vært gjennom en NAF-test der bilens tekniske tilstand var vurdert. NAF mente en slik bil vil koste 100 000,- kroner.
Hun fikk tilbud som varierte mellom 60 000 - 85 000 kroner. En av forhandlerne oppga at en tilsvarende bil ville koste rundt 115 000 kroner.
Dette er et klart signal om at Ellen burde prøve å selge denne bilen selv til en privatperson.
Hva er min bil verdt?
70 000 kroner kunne vi få for vår Toyota hos Autodealer...
En NAF-test eller tilsvarende er et godt utgangspunkt for å finne salgspris, men er du bilvant og kjenner bilen og dens historie godt, kan du like gjerne starte salgsprosessen på egen hånd. Det kan du for eksempel gjøre på følgende måte:
Sjekk Internett, - for eksempel på søkeordet «bruktbil» – og du finner en rekke nettsteder.
Her vil du finne en annonser fra hele landet. Velger du å annonsere, vil du treffe de fleste kjøperne.
Sorter på modell og år som tilsvarer din og dann deg et bilde av prisene som forventes og hva som inngår i dem.
Sjekk de private salgsannonsene med priser for din modell i avisene.
Sjekk tilsvarende annonser fra bilforhandlere.
Dette til sammen gjør at du bør kjenne deg rimelig trygg på at du legger deg på riktig prisforlangende.
... 80 000 kroner kunne vi få hos denne forhandleren... (prisen ble gitt før vi kom med kamera, red.anm.)
Bilbransjens egen bok med tabeller og priser er grunnlaget for prising av alle biler. Denne boka er ikke tilgjengelig for «vanlige folk», men her framkommer standard prisverdi på de fleste biler som ruller på norske veier. Prisene tar utgangspunkt i standardutgaven for så å plusse på for ekstrautsyr som er valgt til eller montert, eller trekke fra skader/mangler.
Hva påvirker prisen?
Det er flere elementer som påvirker prisen når du skal selge bruktbilen din.
Bilens alder, stand og kjørelengde er selvsagt avgjørende, men merkepopularitet og rykte i markedet vil også spille inn.
Når på året og hvor i landet salget finner sted kan også være viktige momenter. I tillegg er bilbransjen og bilmarkedet utsatt for en del uforutsigbare svingninger som resultat av for eksempel rente- og skattepolitikk. Dette påvirker salget av nye biler og samtidig tilgangen til eller behovet for bruktbiler i markedet.
Dette bør være med i annonsen
...og 85 000 kroner kunne vi få hos Toyota.
Fyll inn det klargjorte salgsformularet hos ett av de store nettstedene og publiser annonsen. Formularet er svært enkelt å fylle inn og publiserings- og betalingsmodellen er lett forståelig.
Dersom du er i tvil: riktige tall, størrelser og opplysninger på det som skal inn i annonsen finner du enten i vognkortet eller i bruksanvisningen til bilen din!
Alternativt kan du også avertere både presse og i «motorbørsblader».
Våre kilder sier likevel at de langt fleste kjøpere sjekker nettet først. Averterer du på nettet er derfor nedslagsfeltet størst og har du det «riktige» objektet, nøler ikke en interessert kjøper mye før han tar kontakt.
Vær likevel tålmodig og forbered deg på at det kan ta en uke eller to før du får respons.
Uansett: Sørg for å være maksimalt tilgjengelig etter annonseringen, - bilkjøpere har ingen fast arbeidstid!
Hvis du selger hos en forhandler
En bruktbilforhandler eller en oppkjøper gir deg lavere pris enn hvis du selger til en privatperson.
Forhandleren tar seg nemlig betalt både for å klargjøre bilen din for videresalg, for å ha den på lager til den blir solgt og for det ansvaret og de garantibestemmelsene han er forpliktet til å stille med som forretningsdriver.
De ulike firmaene beregner litt forskjellig her, men regn med å få mellom 10 000 og 20 000 kroner mindre enn i det private markedet.
Hva med min bil?
Utgangspunktet for en korrekt prisfastsetting er at du kjenner bilens «helse» og tilstand.
Dersom du har jevnlig service på bilen din og samtidig følger opp verkstedets anbefalinger om oppgradering og reparasjoner, så vet du omtrent hvor landet ligger teknisk og maskinelt.
En tur rundt bilen for å sjekke det kosmetiske forteller deg hvordan lakk og karrosseri er. Bulker og riper, - også de aller minste, - som kan være rustfremkallende på litt sikt trekker fort ned.
Antall dekk – og gjerne hva slags felger de sitter på - og tilstanden til disse spiller også en rolle. Likeså er slitasje og standard på seterekk, taktrekk, gulvmatter og bagasjerom med på å fastsette pris.
Med dette foran deg kan du ta en ringerunde til oppkjøpere og forhandlere og be om et pristilbud. Alternativt kan du spørre om de har noen biler på lager som møter de samme kriterier som du selv kan tilby. Forvent som sagt tidligere at disse eventuelt vil ligge et sted mellom 10 000 - 20 000 kroner høyere enn det du kan forvente å få. Med mindre du har en flaks – og en etterspurt bilmodell!
Tips til slutt
All erfaring og alle mekanismer tilsier at jo raskere du vil – eller MÅ - bli kvitt bilen din, jo lavere pris får du. Med mindre du har full klaff etter første gangs annonsering på nett. Og de laveste tilbudene kommer nok gjennom bilauksjonene og mange av de mindre bruktbilfirmaene og biloppkjøperne.
Vær likevel oppmerksom på at de tilbudene du får kan variere betydelig også blant disse, så sjekk flere!
Vær også forberedt på at en potensiell kjøper, - og særlig de profesjonelle - så godt som alltid vil prøve å fokusere på bilens feil og mangler i den hensikt å nedvurdere bilens verdi overfor deg. Derfor er et papir med en test eller gjennomgang av bilen samt kanskje en antydning på hva bransjen mener akkurat DIN bil er verdt godt å ha i bakhånd uansett hvilken salgsform du måtte velge å ende opp med!