Reporter Hilde Torgersen og fotograf Silje Østmoe
Nyansert om bivirkninger
- I dag har legene stort sett informasjonen fra legemiddelprodusentene å forholde seg til, og dette er ikke godt nok, sier avdelingsoverlege Steinar Madsen i Statens Legemiddelverk.
-Det viser seg at informasjonen kan bli skjev, at de positive egenskapene til en medisin framheves, mens bivirkningene ikke kommer like godt fram. Dermed kan pasienter få medisiner som det egentlig ikke er nødvendig å ta, sier Madsen.
Vurdering og reklame
Legemiddelverket skal nå vurdere de nye medisinene som lanseres i Norge, og presentere sin uavhengige og nøytrale informasjon, samtidig med at legemiddelprodusentene sender ut reklame til landets leger.
Informasjonen skal sendes alle landets leger, tannleger og veterinærer. I tillegg blir den tilgjengelig på hjemmesidene til legemiddelverket.
Spesialist i almenmedisin, Bjørn Gjeldsvik har i flere år jobbet med legers forhold til industrien.
Leger mottar mye reklame
Han mener at legene blir oversvømmet av reklame. -Det er vanskelig å finne nøytral informasjon, og vi blir påvirket av reklamen, enten vi liker det eller ikke. Et godt eksempel er blodtrykks-medisiner.
På 90-tallet kom det en rekke nye medikamenter, som ble lansert som mye bedre enn de medikamentene som allerede var på markedet. De nye medisinene ble brukt i utstrakt grad. Nå viser forskning at de nye ikke er noe bedre enn de gamle, og kanskje til og med dårligere. I tillegg er disse medisinene 10 ganger så dyre.
Skjerpet bevissthet
Det betyr at både pasientene og samfunnet taper, sier Gjelsvik. Han viser også til at Felleskatalogen som alle leger har på kontoret, og bruker flittig, er skrevet av legemiddelindustrien. -Det som står i katalogen er riktig, men den brukes kanskje noe ubevisst av oss leger. Den er grei til å finne ut av doseringer og bivirkninger, men den vurderer ikke de enkelte medikamentene opp mot hverandre. Han hilser den nye informasjonen fra legemiddelverket velkommen.