NRK Meny
Normal

Myndighetene til kamp mot sitting

HELSEDIREKTORATET (NRK.no): Her er Helsedirektoratets nye norske anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet. For første gang anbefales det å redusere stillesitting for barn, ungdom, voksne og eldre.

Joggesko

Vi må trene mer og sitte mindre stille, mener Helsedirektoratet, som anbefaler minimum 21 minutter moderat trening om dagen.

Foto: Colourbox

Helsedirektoratet la i dag fram nye norske anbefalinger om kosthold, ernæring, fysisk aktivitet og stillesitting. De nye anbefalingene er den første store endringen av de nasjonale kost- og aktivitetsrådene på åtte år.

Knut-Inge Klepp, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet.

Knut-Inge Klepp, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, kunne i dag presentere helt nye kostholds- og treningsråd.

Foto: Kim Jansson / NRK

– Følger man de nye anbefalingene, øker man mulighetene for god helse og minsker risikoen for utvikling av hjerte- og karsykdommer, kreft, overvekt og diabetes, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Formålet med rådene er ifølge Klepp å gi et godt grunnlag for planlegging av kosthold og fysisk aktivitet som bidrar til vekst, utvikling og god helse.

– Kosthold og aktivitet er to sider av samme sak. Som befolkning er vi mye mindre aktiv enn for noen generasjoner siden. Det kan delvis kompenseres av kostholdet, men det kan ikke kompenseres helt. Det må sees i sammenheng, sier han.

Så mange minutter må du trene i uken

De største endringene handler om fysisk aktivitet. For første gang anbefales det å redusere stillesitting for barn, ungdom, voksne og eldre.

– Både her til lands og internasjonalt har vi fått øynene opp for den store, selvstendige helserisikofaktoren stillesitting. Regelmessig fysisk aktivitet to til tre ganger i uken veier ikke opp for risikoen det medfører å sitte ned store deler av dagen, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Han mener det er viktig å vektlegge dette i anbefalingene, og at det er nødvendig å gjøre problemet kjent hos helsepersonell, hos arbeidsgivere og ellers i befolkningen.

– En anbefaler minimum 150 minutter med moderat aktivitet i uken – litt sånn at man blir andpusten og merker at man beveger seg. Alternativt 75 minutter med mye sterkere aktivitet, utdyper Klepp.

(Saken fortsetter etter bildet)

Stillesitting

– Både her til lands og internasjonalt har vi fått øynene opp for den store, selvstendige helserisikofaktoren stillesitting, sier Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Foto: Tor Risberg

Når det gjelder barn bør de ha 60 minutter med moderat aktivitet om dagen, men med høyere intensitet minst tre ganger i uken. Klepp påpeker at det gir økt gevinst å være mer aktiv enn det som er minimumsanbefalingene.

Han legger til at fysisk aktivitet har hatt positiv effekt på 30 diagnoser. Dette gjelder for eksempel alle folkesykdommene.

– Noe må vike

Treningsekspert Kari Jaquesson sier at 150 minutter trening hver uke, eller cirka 21 minutter hver dag, kan virke ganske uoverkommelig for mange.

Kari Jaquesson

Treningsekspert og forfatter Kari Jaquesson.

Foto: Kim Jansson / NRK

– 150 minutter hver uke kan virke vanskelig å få til. Veldig mange har en veldig hektisk hverdag, og da er det ikke lett å få til trening i tillegg, sier Jaquesson til NRK.no.

Hun har oppskriften på hva som skal til, for at hektiske familier også skal få til trening i hverdagen.

– Noe må vike. Og da gjelder det å ta styremøte med seg selv, eller helst familien, og snakke om hvordan de skal få til dette her, sier trimdronningen, og presiserer:

– De fleste har jo fri to dager i uken, så da gjelder det å prioritere aktive ting da. Det beste er riktignok om man får til å gjøre litt hver dag, spre treningen det utover. Hvis du deler 150 på syv, så blir det ikke mye hver dag. Det er mulig. Du får gjort utrolig mye på ti minutter. Du kan fint få det til uten at du føler at du må snu livet opp ned, sier Jaquesson.

For mye salt og mettet fett

I tillegg til råd om trening, tar de nye helseanbefalingene for seg hva nordmenn bør spise og ikke spise.

Tidligere er det blitt lagt mye vekt på kostens totale fettinnhold. Nå snakker helsemyndighetene mer om kvalitet på det fettet man får i seg. Innholdet av mettet fett i nordmenns kosthold er ifølge Helsedirektoratet vesentlig høyere enn anbefalt nivå på 10 energiprosent.

– Vi ser ingen positiv utvikling i inntaket av mettet fett, sier Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

I tillegg anbefales det å redusere saltnivået betraktelig. Det er anbefalt å få i seg maksimalt fem gram salt om dagen. Undersøkelser viser at nordmenn flest får i seg det dobbelte av anbefalt mengde salt.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.