Barn og ungdom er storforbrukere av digitale medier og bruker dem gjerne samtidig. Fenomenet kalles multitasking og er kommet for å bli.
Rektor Thomas Koefoed ved Brusetkollen skole og kompetansesenter svarte på spørsmål i vårt nettmøte.
I 6. klasse på Berger skole på Nesodden rekker 90 prosent hendene i været når læreren spør hvor mange som driver multitasking. Mange av barna mener de aldri ville orket å gjøre lekser uten å se på tv, høre på musikk og chatte samtidig.
Foreldrene til disse barna er ofte mer bekymret. For er det egentlig mulig å få med seg noe når man driver med så mye samtidig?
- Konsentrerer meg kjempebra
Jonas Bertelsen (15) er en helt vanlig norsk gutt. Når han kommer hjem fra skolen, setter han seg ned i sofaen og skrur på alt av digitale og elektroniske apparater. Så åpner han leksebøkene og glir inn i en verden full av musikk, beskjeder, bilder og lyder.
- Jeg jobber best på denne måten og klarer å konsentrere meg kjempebra om leksene, sier han selv.
Mamma Inger Bertelsen betrakter derimot sønnens vaner med bekymring.
- Jeg tenker jo at det er en umulig læringssituasjon når han skal forholde seg til så mye støy på en gang. Dette må vel gå ut over konsentrasjonen hans?
- All grunn til å bekymre seg
Det er ikke gjort noe forskning på selve fenomenet multitasking, men ved Psykologisk forskningsinstitutt i Oslo driver man med forskning på hukommelse, innlæring og konsentrasjon hos barn og unge. Leder av instituttet Annika Melinder er kritisk til de unges bruk av så mange medier på en gang under innlæring av ny kunnskap.
- Foreldrene har all grunn til å være bekymret. All forskning til nå viser at vi ikke kan ta i mot for mye informasjon og inntrykk på en gang når man skal lære noe nytt. Dette har vi klare studier på, sier hun.
Lærer Nina Hansen ved Berger skole er urolig for elevenes evne til fokus og konsentrasjon.
- Klarer de å utvikle evnen til å reflektere over det de lærer? De klarer nok å huske leksene, men hva med den dypere forståelsen?
Imponerer også de voksne
Jonas' mamma er også litt stolt av sønnen sin.
- Jeg er fascinert av evnen han har til å gjøre mange ting på en gang. Det er jo ganske imponerende.
Hun får følge av lærer Nina Hansen, som ser at elevene blir flinke til å forholde seg til mye informasjon på en gang. De blir flinke til å bruke ulike medier og blir mer fleksible i jakten på kunnskap.
- Vi må respektere og forholde oss til barnas virkelighet. Vår oppgave som voksne må være å forske mer på dette, for å kartlegge positive og negative sider ved denne arbeidsformen, som jo bare blir mer og mer vanlig, presiserer hun.