Det kjører rundt 1000 firehjuls og 1800 trehjuls mopedbiler på norske veier. En mopedbil har en mopedmotor og er overbygd med karosseri, ratt og pedaler som i en bil, men med en maksimal tillatt hastighet på 45 km.
Denne mopedbilen må man nå ha førerkort til. Departementet har vedtatt nye regler fra 1. januar neste år.
Tidligere har det ikke vært nødvendig med førerkort for å kjøre mopedbiler og det har heller ikke vært stilt spesielle krav til førernes helse. Nå har imidlertid Samferdselsdepartementet vedtatt nye regler. Fra 1. januar 2003 innføres det en egen førerkortklasse M (med kode 147) og mopedbilførerne må tilfredsstille samme helsekrav som for kjøring av personbiler. Dersom kjøretøyet overskrider 150 kg, er minstealderen for sjåføren 18 år, og førere som har fylt 70 år må medbringe legeattest under kjøring.
Terje Øksnes må reise åtte timer for hver time han skal ha opplæring for å få lappen på sin mopedbil.
Obligatorisk opplæring
For å få tatt førerkort i klasse M, må man ha gjennomgått et obligatorisk kurs på minst 20 timer teori og praksis, hvorav minst 12 timer skal være øvelseskjøring.
De som var eiere av en mopedbil før 1.1.2001, slipper imidlertid unna med en praktisk prøve på en av Statens vegvesens trafikkstasjoner.
Problemet er at nesten ingen av landets kjøreskoler tilbyr opplæring for mopedbilførere. – Vi har fått for dårlig informasjon, og det er for lite marked for dette opplæringstilbudet, sier adm. dir. Leif N. Olsen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, til Forbrukerinspektørene.
Manglende kurstilbud
Statens vegvesen har undersøkt hvor mange kursarrangører som finnes, og deres oversikt viser at kun 20 skoler, fordelt på 10 av landets 19 fylker, tilbyr, eller vurderer å sette i gang, slik opplæring. I tett befolkede fylker som Sør-Trøndelag, Oslo, Akershus, Østfold og Hordaland er det foreløpig ingen tilbud.
Umulig å gjennomføre
Terje Øksnes bor i Bergen. Han har fått beskjed om at nærmeste kurstilbud finnes i Sandnes, utenfor Stavanger, men kjøreskolen der har ingen mopedbil. Øksnes må derfor ta med seg sin mopedbil og turen vil ta sju til åtte timer hver vei de gangene han skal ha kurstime. - Jeg har ikke noe imot innføring av førerkort, sier Øksnes til Forbrukerinspektørene, men det må være praktisk gjennomførbart å anskaffe det.
Underdirektør i Vegdirektoratet, Sonja Sporstøl, sier at det er fullt mulig å søke dispensasjon ved den enkelte trafikkstasjon, men det er ingen dispensasjonsgrunn at det ikke finnes opplæringstilbud i nærheten.
Denne strekningen må Terje Øksnes kjøre mange turer for å få tilegnet seg et sertifikat.
Ikke myndighetenes ansvar
Forbrukerinspektørene har bedt Samferdselsdepartementet om en kommentar til situasjonen. Der mener de at det er gitt god nok informasjon fra vegmyndighetene om den aktuelle endringen, og at et opplæringstilbud vil være en konsekvens av etterspørsel etter slik opplæring. Det er altså ikke myndighetenes ansvar at opplæringstilbudet ikke er godt nok, men den enkelte sjåfør må selv skaffe seg nødvendig kompetanse.
Mopedbilførerne er dermed like langt, og det er kun en måneds tid til de nye reglene trer i kraft.