Hopp til innhold

Krever ny type sikkerhetskontroll

Kritikken øker mot væskeforbud og kroppsskanning på flyplassene. Både det tyske pilotforbundet og flyselskapene i Asia krever bedre etterretning. Norsk Flygerforbund vil ha mer profesjonelle kontrollører.

Sikkerhetskontroll
Foto: Colourbox

Hver dag er seks millioner passasjerer i lufta verden rundt. Det er både absurd og meningsløst dyrt å behandle samtlige som om de var potensielle terrorister, heter det i en fersk uttalelse fra organisasjonen for internasjonale flyselskaper i Asia, AAPA .

Foreningen mener at den nye teknologien som skanner passasjerer og som automatisk skal oppdage eksplosiver ikke er god nok.

- Det er lite fornuftig å ta i bruk nye sikkerhetstiltak før man vet at fordelene er større enn den tilleggsbelastningen de innebærer for samfunnet, skriver AAPA i en pressemelding.

Kroppsskanning

Amerikansk politi demonstrerer kroppsskanning på John F. Kennedy-flyplassen i New York.

Foto: Kathy Willens / Scanpix/AP

Organisasjonen konkluderer med at lærdommen fra blant annet det siste terrorforsøket i USA er et økt behov for effektiv innsamling og utveksling av etterretninginformasjon over landegrensene.

I langt større grad er det informasjon, og ikke stadig mer påtrengende passasjerkontroll som kroppsskanning osv, som må til, ifølge AAPA.

Hver fjerde passasjer i verden reiser med organisasjonens flyselskaper.

SE OGSÅ:

- Meningsløst

Også det tyske flygerforbundet mener tida er kommet for å tenke nytt om sikkerhetskontrollen på verdens flyplasser. Tekniske løsninger som kroppsskanning vil ikke løse problemene, skriver forbundet i en uttalelse som ble vedtatt i går.

De tyske pilotene mener at skanningens begrensede muligheter gjør kontrollen både fragmentert og ineffektiv. Og kontrollen av flytende væske betegnes som meningsløs.

Tyskerne foreslår en rekke nye tiltak, der såkalt profilering av passasjerene basert på innhenting av informasjon i et helhetlig sikkerhetssystem er noe av det viktigste.

De tyske trafikkpilotene etterlyser politikere og myndigheter med større mot til å tenke nytt og mindre frykt for å gjøre feil. Og de mener bagasjekontroll av mannskapet er bortkastet tid og penger uten betydning for sikkerheten.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Debatten øker om sikkerhet på flyplassene.

Debatten øker om sikkerhet på flyplassene.

Foto: Colourbox

- Prislappen er snart for høy

- Vi er opptatt av høyest mulig sikkerhet for passasjerer, besetning og fly. Men vi vet lite om hva som er de beste løsningene, sier
lederen i Norsk Flygerforbund , Helge O. Anonsen.

- Likevel observerer vi at hver gang noe alvorlig skjer, som anslaget i USA i jula, så strammer myndighetene strikken enda et hakk. Mer av det samme ser ut til å være tankegangen. Men hvis stadig nye tiltak er veien å gå, så kommer vi snart til et nivå som blir helt uforsvarlig for alle parter.

- Spørsmålet er hvor langt samfunnet er villig til å gå før merbelastningen for passasjer og for flyselskapene og deres ansatte blir for stor, sier Anonsen.

Prislappen for sikkerhetskontroll på norske flyplasser er allerede på over én milliard kroner hvert år. - Da kan man bare tenke seg hvilken enorm ressursbruk det er snakk om internasjonalt. Jeg tror tida er kommet for nytenkning, sier Anonsen.

- Mange hull

- Det vil alltid være hull i et sikkerhetssystem. Vi er opptatt av at så mange som mulig av disse hullene blir tettet, for det skal gjerne flere av dem til før noe alvorlig kan skje, sier sikkerhetsansvarlig Jo Bjørn Skatvold i Flygerforbundet. Til daglig jobber han som styrmann i SAS.

Sikkerhetskontroll

Er teknologi eller informasjon det viktigste for sikkerheten?

Foto: Colourbox

- Jeg har tro på større variasjon, for eksempel at noen passasjerer blir kroppsskannet mens andre må gjennomgå metallskanning, sier Skatvold.

Han mener også at bakgrunnssjekk og såkalt profilering av passasjerer kan være en metode som bør vurderes nærmere.

Profilering betyr at kontrolløren selv vurderer hvem hun skal sjekke nøyere, basert på en bedre kobling mellom etterretningsinformasjon og sikkerhetskontrollene. Et slikt system kan ha både etisk og politisk betenkelige sider.

- Men man kan spørre seg om hvorfor en bestemor fra Svolvær må gjennomgå like streng kontroll som alle andre, sier Skatvold.

Han viser til sine tyske pilotkolleger, og sier det kan hende de har rett når de nå tar til orde for mer profilering og vurdering av hver enkelt passasjer. Men det krever i så fall bedre utdannelse og mer erfaring hos kontrollørene i avgangshallen, sier Skatvold.

Forslagene om økt bruk av profilering kan bli et tema når den europeiske pilotorganisasjonen ECA møtes i februar for blant å diskutere temaet flysikkerhet.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)