«Hei jeg ringer deg fordi vi har en kampanje hvor vi kontakter personer, som skal få prøve en hel måneds forbruk med naturlig Omega-3», sa selgeren i telefonen til Randi Eikrem i desember.
Randi Eikrem ble lovet at hun skulle få en måneds forbruk helt gratis hvis hun selv betalte porto på kroner 39,50,-. Siden det var så å si gratis takket hun ja, og da prøven kom betalte hun portoen slik som avtalen.
Ikke gratis
Dermed trodde hun saken var ute av verden, men slik ble det ikke.
Etter en stund kom en ny pakke med Omega- 3 i posten. Denne gangen fulgte det med en regning på kroner 198,50
– Det var da jeg leste det som sto med små bokstaver på fakturaen. Der sto det at hver gang boksen var tom kunne de sende regelmessige forsyninger til kroner 198,50 og hvis hun ikke ville dette, måtte hun avbestille selv.
- Altså 200 kroner, det er ikke pengene. Det kunne vært verre og jeg kunne bare betalt og tidd stille, men dem skal ikke ha lov til å holde på med det her.
Randi Eikrem ringte til selskapet bak, NaturaMed Pharma AS i Drammen, for å si at hun ikke ønsket noe abonnement på Omega- 3. Det var jo tross alt bare en gratis prøve hun hadde takket ja til. Likevel fikk hun beskjed om at hun nå hadde forpliktet seg til å betale
Flere klager
Forbrukerombudet har fått mange henvendelser om NaturaMed Pharma As.
– Det fokuseres veldig på at du skal motta gratisprodukter, men det du gjør er å inngå et abonnement. Noe som mange ikke får med seg. Om det ikke er ulovlig er det i hvert fall veldig problematisk sier avdelingsdirektør Gry Nergård i Forbrukerombudet.
Nå forlanger ombudet at NaturaMed Pharma endrer samtalemalene til sine telefonselgere slik at det klart fremgår at kundene tegner et abonnement og ikke takker ja til en gratisprøve.
Vil endre praksis
Til Forbrukerinspektørene sier May Vivi Barkås, markedsansvarlig i NaturaMed Pharma AS at selskapet aldri har ønsket å gi bort Omega- 3 gratis.
– Vi ønsker å selge hele abonnement og det er det vi vil si til kundene vi ringer.
Hvorfor sier dere ikke det da ?
– Det er et godt spørsmål, sier Barkås.
Barkås sier at selskapet nå vi gjennomgå samtalemalene slik at de blir akkurat slik som Forbrukerombudet ønsker dem.