I mars i år bestemte Kamilla og Knut Erik seg for å kjøpe nytt kjøkken. De valgte til slutt IKEA fordi møbelkjeden blant annet frister med kort leveringstid. Kjøkkentypen ”Plugg grå” falt i smak og paret kunne få kjøkkenet med seg hjem samme dag. Noen deler (skap og skuffefronter) var imidlertid utsolgt, men IKEA lovet at disse skulle bli levert innen kort tid.
Uker ble måneder
Da paret etter to uker skulle hente delene de var blitt lovet, fikk de beskjed om å komme tilbake om en måned. I april ble de bedt om å komme tilbake i mai, i mai skulle varene være klare i august, men heller ikke da var delene klare til levering. Paret venter fremdeles på å få ferdig kjøkkenet sitt. Nå har de fått brev om at kjøkkendelene tidligst kan komme i november.
Hårreisende forsinkelse
– Jeg vil si at når IKEA har lovet 14 dagers leveringstid og bruker 8 måneder, så er dette en hårreisende forsinkelse, sier Forbrukeradvokat Ola Fæhn.
Han mener paret har rett til å få kjøpet hevet, og få pengene tilbake. De bør også kunne kreve erstatning for utgifter i forbindelse med forsinkelsen. For eksempel bilgodtgjørelse for turene frem og tilbake til IKEA, kostnader til å montere opp kjøkkenet og lignende.
IKEA forklarer forsinkelsen med en ny produksjonsteknikk og at produsenten derfor ikke klarer å tilfredstille møbelkjedens kvalitetskrav. Johan Ellstrøm, markedssjef Ikea Norge, beklager forsinkelsen sterkt og innrømmer at kjeden har for dårlige rutiner på å følge opp kunder i slike situasjoner.
Midlertidig løsning ?
Da Forbrukerinspektørene tok kontakt med IKEA ble Kamilla og Knut Erik straks tilbudt enten å heve kjøpet eller en annen midlertidig løsning. IKEA hadde nemlig funnet originale skuffedører på et lager i Sverige som straks kunne bli levert. Og inntil de originale skapdørene er klare får paret låne to andre dører i samme serie, men i en annen farge. Denne gangen lover IKEA at delene skal bli levert, forhåpentligvis innen et par uker.
Kamilla og Knut Erik velger å gi IKEA en ny sjanse fremfor å heve kjøpet. De synes likevel det er underlig at møbelkjeden ikke har kommet med dette tilbudet før og ikke 8 måneder etter kjøpet.
Mange venter
65 andre IKEA-kunder er i samme situasjon som Kamilla og Knut Erik og venter på deler til kjøkkentypen ”Plugg grå”. Johan Ellstrøm i IKEA lover at de også vil følge opp de andre kundene for å finne gode løsninger inntil det originale kjøkkenet er klar til levering.