SE BILDENE FRA FRAMTIDSBUTIKKEN HER!
Små databrikker kalt RFID (Radio Frequency Identification) skal revolusjonere dagens shoppingopplevelse.
Denne assistenten hjelper deg gjennom framtidens butikk. Foto: Metro
Brikkene er utstyrt med en antenne som kan leses av på en og en halv meters avstand. Teknologien kan sammenlignes med køfribrikken man bruker i bomringen.
Om ikke lenge vil også prislappen eller strekkodene på de fleste varer bli erstattet med slike brikker. Det samme vil gjelde for kundekort.
Truet personvern
Ekspertene mener den nye teknologien truer personvernet. De er skeptiske til den utstrakte kartleggingen av kunder dette kan føre med seg.
Butikkene kan følge med på hvor vi beveger oss i et kjøpesenter. De kan også kartlegge alt vi handler hos en kjede over mange år.
Matvarekjeden Metro i Tyskland har bygget en butikk, Future Store, full av moderne elektronikk og radiomerkede varer.
Handlevognene i Future Store i Tyskland, er utstyrt med en liten datamaskin, en personlig shoppingassistent som registrerer alt du putter i vogna og regner ut hvor mye det koster.
«Assistenten» kan huske hvilke varer du foretrekker, foreslå middagsmenyer eller fortelle deg hvilken vin som passer til den maten du har valgt.
Dessuten vil assistenten komme med spesielle tilbud som passer for akkurat deg ut fra kunnskaper om hva du har kjøpt før.
Fremtidens kjøleskap kan snakke med handlevogna di ved hjelp av internett. Foto: Metro
RFID i kjøleskapet hjemme kan for eksempel gjøre det mulig å få en beskjed på SMS eller epost mens du er i butikken om hva som mangler i kjøleskapet.
Slutt på betaling i kassa
Betaling i kassa vil også bli en saga blott. I stedet skal du kunne spasere gjennom en scanner som registrerer hva du har i handlevogna. Beløpet trekkes fra kundekortet ditt (som også leses ved hjelp av RFID).
For å få et kundekort må du skrive under på at butikken får lagre informasjon om deg.
Journalist Einar Ryvarden i Digi.no tror vi først vil se RFID-brikker på klær.
Pressetalsmann Albrecht von Truchsess i Metrogruppen påpeker at det er helt frivillig om man vil gi butikken lov til å samle informasjon om hva man handler.
– Intensjonen vår er å gjøre handleturen mer effektiv og enklere for kunden, sier Truchess.
Klær først ut
Journalist Einar Ryvarden i Digi.no har sett nærmere på RFID. Ryvarden tror at vi må regne med at det blir slike brikker på alt vi kjøper. Han tror klesbutikkene vil være først ut.
– Når hver butikk har samlet informasjon om alt vi har kjøpt i mange år blir det ikke særlig mye vi kan holde hemmelig, sier Ryvarden som er bekymret for personvernet.
RFID registrerer hva du har kjøpt og trekker beløpet fra kundekortet ditt. Foto: Metro
RFID gjør det mulig å spore opp både varene og deg. For hver enkelt vare har en helt egen kode. Kobler butikkjeden den koden med opplysningene om hvem som kjøpte den, så kan de vite at det er du som går forbi butikken der ute på gata med en vare fra dem i bagen din. Og har du kundekortet med deg er det enda lettere å avlese hvem du er. Uten at du merker noen ting.
Uten at du merker det
Informasjonssjef i Datatilsynet, Ove Skåra sier at RFID brikkene gjør det mulig å følge med deg uten at du nødvendigvis er klar over kontrollen.
Identitetskort eller pass med RFID-tekologi plassert i lommeboken vil kunne gi beskjed til kontrollposten uten varsel til den som bærer dokumentet. Innehaverne får ikke vite at ID-kortet, eller kundekortet blir sjekket. Klesplagg merket med en RFID- brikke vil kunne identifisere seg, og kanskje dermed sin eier så lenge klesplagget eksisterer, sier Skåra.