Da Godtlieb Johnsen og Britt Fjeldberg skulle til Kanariøyene på ferie, forhåndsbestilte de drosjetur hos Norgestaxi til 975 kroner tur/retur Oslo - Gardermoen.
Godtlieb Johnsen og Britt Fjeldberg ventet lenge og vel på den forhåndsbestilte transporten, men måtte til slutt skaffe seg en annen drosje.
Da avreisedagen kom, dukket ikke drosjen opp. I rundt en halv time ventet paret i kulden, og da de til slutt ringte Norgestaxi for å etterlyse drosjen fikk de beskjed om at ingen bestilling var registrert.
Returen fra Gardermoen til Oslo var imidlertid registrert så Norgestaxi beklaget og lovet at dette ikke skulle gjenta seg. Heldigvis fikk Godtlib og Britt taxi fra et annet selskap og rakk flyet, men historien skulle vise seg å gjenta seg.
– Beklager, ingen ledig
Den forhåndsbestilte returen med Norgestaxi unnlot også å komme.
Etter varme dager på Kanariøyene landet Godtlib og Britt på Gardermoen, men da de gikk for å finne den forhåndsbestilte drosjen fra Norgestaxi var sjokket stort; heller ikke denne gangen dukker drosjen opp.
Det viste seg at bestillingen var registrert, men siden det ikke var ledige drosjer i området, fikk de beskjed om at de ikke fikk noen drosje.
Løsningen ble nok en gang at paret måtte kjøre taxi fra et annet selskap – en tur som ble over 400 kroner dyrere enn fastprisen de hadde fått fra Norgestaxi.
Ikke bindende
– Vi tok det jo som en selvfølge at avtalen med Norgestaxi var bindende selv om vi bare bestilte over telefonen sier Godtlib Johnsen.
Men forhåndsbestilling av drosjer ser ikke ut til å bli behandlet som en bindende avtale i Norgestaxi. Det eneste de lover er å prøve å finne en drosje som vil kjøre turen du har bestilt.
Ledelsen i Norgestaxi sier til FBI at de er fornøyd med sitt bookingsystem.
Når Forbrukerinspektørene ringer Norgestaxi får vi vite at turene til og fra Gardermoen er lite lønnsomme for drosjesjåførene. Og siden Norgestaxi ikke kan pålegge sine sjåfører å ta turer – bare anmode – kan det godt hende ingen sjåfører vil ta disse turene.
Styreleder Trygve Flølo i Norgestaxi er likevel godt fornøyd med bookingsystemet i selskapet. I følge Flølo er forhåndsbestilling av drosjer en avtale som bare er bindende etter at sjåføren har ringt kunden og bekreftet turen.
– Vi lover å ringe kunden 10 minutter før avreise dersom vi ikke kan kjøre turen som avtalt, sier Flølo.
– Holder ikke
Norgestaxi forplikter seg til å komme til avtalt tid, sier forbrukeradvokat Ola Fæhn.
Forbrukeradvokat Ola Fæhn mener at dette ikke holder. Dersom Norgestaxi ikke opplyser om noe annet må man regne avtalen som bindende. Når selskapet har lovet at du skal få en drosje forplikter de seg til å komme til avtalt tid.
– Om det er slik styrelederen hevder må de opplyse om disse forbeholdene når kundene ringer å bestiller drosjen, sier Fæhn.
Selv om Norgestaxi til slutt betalte merutgiftene til Godtlib Johnsen og Britt Fjellberg er de lite fornøyd med selskapet. Paret er sjokkert over hvordan systemet i Norgestaxi virker.
– Det er helt utenom vårt begrepsfelt at de ikke skal være forpliktet til å komme når de har lovet det, sier Britt Fjellberg.