Hopp til innhold

Endrer markedsføringen

Netcom, Tele2 og Telenor endrer nå sin markedsføring av mobilt bredbånd – etter refs fra Forbrukerombudet.

Mobilt bredbånd

Tele2, Telenor og Netcom fikk refs fra Forbrukerombudet grunnet villedende markedsføring.

Foto: Montasje, Ronny Reierstad

I september krevde Forbrukerombudet at teleaktørene skulle endre markedsføringen av mobilt bredbånd, fordi den var villedende. Aktørene fikk frist til 1. mars.

Satte seg på bakbena

Bente Øverli

Bente Øverli, seksjonssjef Forbrukerombudet.

Foto: Bjørn-Eivind Årtun

- Netcom, Tele2 og Telenor var de eneste som var uenige med oss i det standpunktet, forklarer Bente Øverli, seksjonssjef i Forbrukerombudet, til NRK.no.

«(...)Det er et svært begrenset antall kunder som erfarer at terskelen nås. Og da er det, etter Tele2s oppfatning, ikke grunnlag for å hevde at dette er en av hovedegenskapene ved mobilt bredbånd.(...)», skrev Tele2 i et brev til Forbrukerombudet. brev

Telenor var skeptiske til å opplyse om makstaket og skrev i sitt brev til Forbrukerombudet at «(...)Telenor er kritisk til at det stilles krav om at vi må opplyse om makstaket i alle våre kommunikasjonsflater og mener at det vil være tilfredsstillende at Telenor for fremtiden vil opplyse om samme i egnede kommunikasjonsflater. (...)» brev

Heller ikke Netcom ville gjøre som Forbrukerombudet ønsket:

«(...)Dersom Forbrukerombudet virkelig mener at vi i all vår markedsføring også skal informere om reduksjoner i overføringskapasitet, er Netcom ikke enig i dette.(...)», heter det i deres brev til Forbrukerombudet. brec

Fri bruk betyr fri bruk

Bente Øverli forteller at de så på det som villedende å kalle noe fri bruk når det ikke var fri bruk.

- Begrensningene må komme tydelig frem slik at forbrukeren forstår hva tilbudet innebærer. De tre aktørene mente at informasjonen om makshastighet ble gitt, men vi syntes ikke det kom tilstrekkelig godt frem, opplyser hun.

Fristen for å endre dette ble satt til 1. mars, og de tre aktørene skal nå ha endret markedsføringen, skriver Forbrukerombudet på sine sider.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Forventer flere endringer

Tele2, Netcom og Telenor er tre store aktører, og Forbrukerombudet håper at også andre aktører vil følge deres eksempel.

- Flere og flere forbrukere tar kontakt med oss. Det som kan være et problem er at når forbrukerne går over til mobilt bredbånd hjemme, viser det seg at det ikke holder likevel. Det er ikke alle som vet hvor mye de bruker og hvor fort de når taket. Derfor er det viktig at de er klar over alle begrensinger og finner rett bredbånd, sier Øverli.

Håpet fra Forbrukerombudet er at nye abonnement som kommer på markedet ikke får navn som «Superbruk» hvis det ikke kan defineres som superbruk.

Synes du teleaktørene har villedende markedsføring? Del dine meninger og erfaringer med andre lesere i kommentarfeltet nedenfor.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)