- Les også:
Det går ikke klart nok frem av markedsføringen til Telenor, Netcom og Tele2 når hastigheten på mobilt bredbånd settes ned. Forbrukerombudet krever at aktørene endrer sin markedsføring innen 1. mars, skriver
Vil ikke endre
Problemstillingen er ikke ny, og Forbrukerombudet har tidligere tatt opp dette med aktører som selger mobilt bredbånd.
Men de tre aktørene Netcom, Telenor og Tele2 har gitt tilbakemelding om at de ikke ønsker å endre sin markedsføring.
Aktørene har påstander som: «For deg som vil surfe hele døgnet til fast månedspris», og Forbrukerombudet mener dette oppfattes som at det mobile bredbåndet kan benyttes hele døgnet, uten bruksbegrensninger og til ethvert bruk.
- Les også:
Villedende markedsføring
Forbrukerombudet mener aktørene har villedende markedsføring når det ikke opplyses om begrensningene, slik at forbrukerne kan ta dette med i sin vurdering av tilbudet.
- At hastigheten blir satt ned ved en viss bruk er en begrensning i tilbudet og noe som har betydning for forbrukernes valg. Derfor må dette opplyses om i markedsføringen, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
- Les også:
Må rettes før mars
I et
til Netcom, Telenor og Tele2 krever de nå på nytt at aktørene må endre sin markedsføring innen 1. mars.Det må gå tydelig frem i markedsføringen at hastigheten vil reduseres ved en viss mengde og ved hvilken terskel det er snakk om.
- Foreløpig har vi frem til 18. februar med å respondere. De dagene skal vi bruke før vi gir dem tilbakemelding. Vi leser brevet og tar holdningene våre til Forbrukerombudet først, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i Netcom til NRK.no.
- Vi skal helt klart vurdere det brevet nøye og se hva vi kan gjøre med det. Vi ønsker å etterkomme det Forbrukerombudet sier, og gi dem et svar før fristen, sier Haakon Dyrnes, administrerende direktør i Tele2, til NRK.no.
- Vi mener ikke å villede kundene på noe som helst vis, men markedsføringshensyn gjør at noe informasjon må være tydeligere enn annen. Kundene skal være fullstendig klar over hvilke kriterier som gjelder for våre produkter, sier
Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor, til NRK.no
- Les også: