Hopp til innhold

Må endre markedsføringen

Forbrukerombudet mener Telenor, Netcom og Tele2 ikke opplyser godt nok om at bredbåndshastigheten vil settes ned etter et visst bruk.

Forbrukerombudet mener Netcom, Telenor og Tele2 har villedende markedsføring av mobilt bredbånd.

Forbrukerombudet mener Netcom, Telenor og Tele2 har villedende markedsføring av mobilt bredbånd.

Foto: Skjermdump

Det går ikke klart nok frem av markedsføringen til Telenor, Netcom og Tele2 når hastigheten på mobilt bredbånd settes ned. Forbrukerombudet krever at aktørene endrer sin markedsføring innen 1. mars, skriver Forbrukerombudet på sine sider.

Vil ikke endre

Problemstillingen er ikke ny, og Forbrukerombudet har tidligere tatt opp dette med aktører som selger mobilt bredbånd.

Men de tre aktørene Netcom, Telenor og Tele2 har gitt tilbakemelding om at de ikke ønsker å endre sin markedsføring.

Aktørene har påstander som: «For deg som vil surfe hele døgnet til fast månedspris», og Forbrukerombudet mener dette oppfattes som at det mobile bredbåndet kan benyttes hele døgnet, uten bruksbegrensninger og til ethvert bruk.

Villedende markedsføring

Forbrukerombudet mener aktørene har villedende markedsføring når det ikke opplyses om begrensningene, slik at forbrukerne kan ta dette med i sin vurdering av tilbudet.

- At hastigheten blir satt ned ved en viss bruk er en begrensning i tilbudet og noe som har betydning for forbrukernes valg. Derfor må dette opplyses om i markedsføringen, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Må rettes før mars

Øyvind Vederhus

Øyvind Vederhus, Netcom.

Foto: Pressebilde

I et brev Forbrukerombudet har sendt til Netcom, Telenor og Tele2 krever de nå på nytt at aktørene må endre sin markedsføring innen 1. mars.

Det må gå tydelig frem i markedsføringen at hastigheten vil reduseres ved en viss mengde og ved hvilken terskel det er snakk om.

- Foreløpig har vi frem til 18. februar med å respondere. De dagene skal vi bruke før vi gir dem tilbakemelding. Vi leser brevet og tar holdningene våre til Forbrukerombudet først, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i Netcom til NRK.no.

Haakon Dyrnes

Haakon Dyrnes, Tele 2.

Foto: Pressebilde

- Vi skal helt klart vurdere det brevet nøye og se hva vi kan gjøre med det. Vi ønsker å etterkomme det Forbrukerombudet sier, og gi dem et svar før fristen, sier Haakon Dyrnes, administrerende direktør i Tele2, til NRK.no.

Anders Krokan

Anders Krokan, Telenor.

Foto: Pressebilde

- Vi mener ikke å villede kundene på noe som helst vis, men markedsføringshensyn gjør at noe informasjon må være tydeligere enn annen. Kundene skal være fullstendig klar over hvilke kriterier som gjelder for våre produkter, sier
Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor, til NRK.no

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)