Våren er i anmarsj og det betyr dekkskifte for mange bileiere. Noen har allerede byttet dekk, mens for andre nærmer det seg.
Uansett er det viktig å sjekke at overvintringen ikke har gjort dekkene trafikkfarlige.
– Gode sommerdekk er like viktige som vinterdekk, sier Jon Erik Ludvigsen, daglig leder i Dekkimportørenes forening.
– Gode sommerdekk er like viktige som vinterdekk, sier Jon Erik Ludvigsen, daglig leder i Dekkimportørenes forening.
Foto: Karoline Berge Hammersmark / NRKHan sier folk bruker masse tid og penger på gode vinterdekk, men glemmer at sommerdekk trenger en like god sjekk.
Og å lagre dem riktig er en viktig start.
– Dekk skal ikke lagres oppå hverandre og i hvert fall ikke ute. Det kan gi store skader på dekkene og gå på sikkerheten løs, sier Ludvigsen.
Her er sjekklisten du bør følge når du skal sjekke sommerdekkene dine:
1. Lagring
Dekk skal lagres et tørt, mørkt og kjølig sted der det ikke er store temperaturforskjeller. De skal helst henge på veggen slik at hverken dekket eller felgen får belastning.
– På våte sommerveier kan det skille opptil 20 meter i bremselengde hvis du kjører i 80 km/t avhengig av hvilke dekk du har, sier journalist i bladet Motor Øivind Monn-Iversen.
Foto: Privat– Dekk uten felg tåler ikke å ligge oppå hverandre. Da kan de få belastningsskader og gummien bli skjev, sier dekkekspert i bladet Motor Øivind Monn-Iversen.
Hele 25 prosent velger å hoppe over dekkskiftet og å kjøre på samme dekk gjennom hele året.
– Det er dessverre lovlig, men kan være livsfarlig, ifølge Ludvigsen.
For disse er det ekstra viktig å ta en vårsjekk på dekkene.
– På våte sommerveier kan det skille opptil 20 meter i bremselengde hvis du kjører i 80 km/t avhengig av hvilke dekk du har, sier Monn-Iversen.
– Det kan være forskjellen på liv og død, sier han.
2. Mønsterdybden
Mønsterdybden i dekkene er viktig når du skal bremse. Regelen er at du ikke kan ha mindre enn 1,6 millimeter på det området av dekket som er mest slitt. Millimetermåler får man hos dekkforhandlere eller på bensinstasjon.
Regelen er at du ikke kan ha mindre enn 1,6 millimeter på det området av dekket som er mest slitt, men ekspertene anbefaler å skifte dekk før det.
Foto: Karoline Berge Hamersmark / NRK– Hvis du nærmer deg minstemål, bør du skifte, sier Monn-Iversen.
Ludvigsen forteller at mønsterdybden hjelper deg å bli kvitt vannet i hjulet, noe som er særlig viktig på våte veier.
– Jeg har opplevd vannplaning en gang, og vil helst slippe å oppleve det igjen, sier han.
3. Riktig lufttrykk
– Dekket i seg selv er bare en ballong, men det er luften som bestemme hvordan dekket oppfører seg på bakken, sier Ludvigsen.
Riktig lufttrykk er viktig både for veigrep og slitasje, og kan være endret siden du la dekkene til lagring. Man finner riktig lufttrykk i håndboka eller på innsiden av døren.
4. Alder på dekket
Hvor lenge man kan ha et dekk kommer an på mange faktorer som slitasje og lagring.
– Gummien i dekket blir stivere og hardere med årene og da mister den egenskapene sine, sier Monn-Iversen.
På dette dekket står tallene 3716, som betyr at dekket er produsert i uke 37 i 2016.
Foto: Karoline Berge Hammersmark / NRKPå siden av hjulet kan man lese uken og årstallet dekket er produsert. Ekspertene anbefaler at du merker deg denne datoen for å ha bedre oversikt.
– Med normal slitasje pleier dekk å vare rundt fem-seks år, sier Ludvigsen.
5. Rengjør dekket ofte
– Du bør helst rengjøre dekkene like ofte som du vasker bilen, sier Ludvigsen.
Sjekk spesielt at det ikke ligger steiner i felgen som kan ende opp i bremseklossene.
– Bruker du kjemikalier er det ekstra viktig å skylde godt slik at det ikke blir liggende igjen og ødelegge dekket, sier han.
Dersom du skal sette vinterdekkene til lagring, er det viktig å vaske dem godt før du setter dem bort.