Her er noen råd for deg som vil sykle ute i vinter – og for deg som skal sette sykkelen i vinteropplag.
1. Hold bakkekontakten
Vintersykling bør skje på piggdekk. Jo flere pigger, jo bedre er framkommeligheten. På vanskelig føre og i skog og mark har du best kontroll med store hjul (29 tommer). Litt mindre hjul (26 tommer) gir et lavere tyngdepunkt som mange setter pris på i bytrafikk.
2. Hva slags sykkel?
De fleste sykler kan brukes om vinteren. Unntaket er racersykkel, der avstanden til ramma ofte er for trang for piggdekkene. Terrengsykler tåler mye, og kan anbefales i krevende forhold og på ujevn is. Cyclocross kombinerer terrengsykkelens robusthet med racerens lave vekt, og er i likhet med hybridsykkel et greit vintervalg. Du må betale mer for en sykkel med lukket navgir, men slipper til gjengjeld at girsystemet sauses ned av salt og slaps. Alle vintersykler bør ha gode skjermer.
- LES OGSÅ:
3. Vedlikehold i kulda
Slitasjen er størst om vinteren, med salt, grus og søle som den største utfordringen. Hyppig smøring må til for å holde rusten i sjakk og forhindre at bremsene ikke fryser til. Lett teflonbasert sykkelolje blir raskt vasket bort av slaps og salt som legger seg i drivverket. Derfor anbefales det å smøre med en litt tykkere olje om vinteren. Det beste er å parkere og rengjøre sykkelen innendørs.
4. Bli sett
Lys er påbudt når du sykler i mørke eller skumring, året rundt. Lykten foran skal ha gult eller hvitt lys, for eksempel fra en flerfunksjonslykt med blinkende eller fast lys. Bak skal sykkelen ha rødt fast eller blinkende lys. Sykling på fortau og på gang- eller sykkelvei krever også lys. Lyktene skal være festet på sykkelen. Lyse fargerike klær eller refleksvest i vintermørket.
- LES OGSÅ:
5. Hold varmen
Sammen med gode votter/hansker er kåpe eller vindtett jakke obligatorisk. Jakken bør ha lang rygg, lange ermer og høy krage. Sykler du langt, bør du også bruke en tynn lue eller finlandshette under hjelmen, samt en vinterbukse med vindavvisende front. Bruk ull innerst og i skoene, men ikke kle deg for varmt. I streng kulde anbefales en trefingerhanske (også kalt klovhanske / hummerhanske). Sykkelsko for vinterbruk, med eller uten overtrekk, kan være lurt.
- SE VIDEO:
For deg som tar vinterpause
Selv om sykling er bra for både helsa og miljøet, mener mange at speilglatt underlag og sprengkulde er en litt for stor utfordring i vinterhalvåret. Da bør tohjulingen få en velfortjent overhaling ved sesongslutt. Det skal i grunnen ikke så mye til:
1. Vask og smøring
Første bud er rengjøring. Med svamp eller oppvaskbørste vasker du hele sykkelen med varmt vann og oppvaskmiddel. Rens kjede og tannhjul med en fille dynket i sitrusrens (klisterfjerner).
Så smører du kjedet med litt olje, og lar det trekke inn før du fjerner overflødige oljerester.
- LES OGSÅ:
2. Sjekk hjul og bremser
Se etter rifter og synlig tekstil på dekkene. Sjekk også at alle eikene er på plass, og at ingen av dem er løse. Belegget på bremseklossene bør ikke være for tynt, og du bør fjerne eventuelle småstein i rillene. Sykle rundt og klem inn vekselvis forbrems og bakbrems. Hvis du kjenner subbing eller rykking ved jevn bremsing, er det mulig at felgen har fått seg en smell. Er bremsevaierne hele eller oppfliset? Hvis vaierne går tregt gjennom strømpene har de rustet, og må byttes ut. Synes du dette er en komplisert jobb, kan du få hjelp på et sykkelverksted.
- LES OGSÅ:
3. En skrue løs?
Sjekk at bremse- og girspaker sitter godt fast på styret. Stram løse skruer, og sett inn skruer som eventuelt mangler. Festeskruer kan ha løsnet også på skjermene, bagasjebrettet og dynamoen. Kjenn om setet sitter godt fast. Kontroller at giret fungerer som det skal, ved å sykle rundt og prøve alle girkombinasjonene. Juster styret hvis det står for høyt. Styreframspringet skal ikke ha synlig merke for maksimal høyde.
Kilder: Vegvesenet / Syklistenes Landsforening / UT.no
- LES OGSÅ: