– Nå er det fullt kjør og det liker vi, sier Robert Andersen.
Det er hektiske dager for sykkelmekanikeren i Fredrikstad.
Etter at høstens første snøfall traff Østlandet, har telefonen til den lokale sykkelbutikken ringt oftere enn normalt.
– Det er veldig mange som har ringt for å skifte til piggdekk på sykkelen, sier han.
Andersen og de andre på Gaarder sykkelsport er vant til at kundene strømmer til når vinteren kommer.
Men i år er det flere enn normalt. De merker en liten økning i antall henvendelser.
Andersen tror det skyldes at flere og flere velger sykkelen, også om vinteren. Han forteller at det har blitt vanlig å ikke bare skifte dekk på bilen, men også på tohjulingen.
– Vi ser også en økning av de som sykler på vinterhalvåret.
Vintersykling: – Ikke så krevende
Det er ikke bare i østfoldbyen flere velger sykkelen.
– Mange ser at det å sykle på vinteren faktisk ikke er så veldig krevende, også er det veldig deilig, sier generalsekretær Eline Oftedal i Syklistforeningen.
Hun oppfordrer de som skal sykle om vinteren til å sjekke føret før de legger ut på veiene.
For da snøen kom for første gang i høst, var det ikke bare tungtrafikken og biler med sommerdekk som fikk problemer.
– Det var mange på Østlandet som hadde syklet til jobb og som ikke kom seg helt hjem fordi det var mye snø og glatt, sier Oftedal.
Hun mener derfor det er viktig med god tilrettelegging for syklister.
– Der hvor det er godt tilrettelagt, der kommer syklistene. Det ser vi ikke bare med vintersykling, men med sykling for øvrig.
Blir bedre
Jan Henrik Lund sykler i underkant av 20 kilometer hver vei til jobb. Han er svært glad i å sykle og tohjulingen hans er i bruk året rundt.
Sykkelforholdene i Fredrikstad mener han er gode, men at det også er rom for forbedring.
– Det kan bli bedre og det kan bli tryggere for de som ikke sykler så mye. For oss som er vant med å sykle mye er det stort sett greit, sier Lund, som også leder syklistforeningen i Nedre Glomma.
Dette kan du gjøre
For Lund brukes sykkelen som fremkomstmiddel til jobb, fritidsaktiviteter og handleturer.
– Jeg slipper å tenke på parkering, og så er det veldig enkelt.
Skal du ut å sykle på vinteren er det viktig å ha piggdekk, sier den erfarne hobby-syklisten.
Det er ikke krav om å skifte til vinterdekk på sykkel, slik som det er på flere andre kjøretøy. Men det kan likevel være lurt for å unngå skader.
For deg som nå planlegger å bruke sykkelen på vinterføre har Oftedal i Syklistforeningen flere anbefalinger:
Piggdekk er det viktigste
Piggdekk er en viktig forutsetning for å sykle sikkert og trygt på vinteren. Det finnes piggdekk til forskjellige typer hjul.
Selv terrengsykler med grove hjul bør byttes til piggdekk. Det gir deg det veidekket du trenger.
Vær synlig
Det er viktig å være synlig både for din egen sikkerhet og andres. Det er pålagt å ha lys montert på sykkelen foran og bak.
Sjekk bremser
Det er lurt å huske på at bremselengden kan gå opp når det er vinterføre. Husk å sjekke bremser og bremseklosser.
Det er generelt viktig med god vedlikehold av sykkelen.
Salting
Det saltes mye på veiene om vinteren. Det er ikke så bra for tannhjulet og kjedet på sykkelen. Derfor kan det være lurt å smøre det rikelig med tynn olje.
Man kan også bruke teflon som beskytter metalldelene og drivdelene på sykkelen mot veisalt.
Har du mulighet til å spyle sykkelen med vann på kvelden og sette den inn, er det en fordel.
Sjekk kjøreforholdene
Mange kommuner er flinke til å vedlikeholde sykkelfelt gjennom hele vinteren, mener Oftedal i Syklistforeningen. Likevel oppfordrer hun alle som skal sykle på vinterføre til å alltid sjekke forholdene.
Hektiske dager
På sykkelbutikken i Fredrikstad regner de med å skifte dekk på rundt 500 sykler i år.
Timelistene har begynt å fylle seg opp. Da NRK besøkte butikken i slutten av oktober var det omtrent en måned til neste ledige timebestilling for dekkskift.
Selv om det betyr mye arbeid for sykkelmekaniker Andersen og kollegene, er de svært fornøyd med pågangen.
– Vi liker at folk bruker oss og det er det beste. Det er det vi bryr oss om, sier han.