– Jeg bestilte bredbånd hos Kvalito fordi de lovte raskt oppkobling til en rimelig pris. Men skjønte fort at dette vare et produkt jeg ikke ville ha, sier Vennesla-mannen.
For det første stod det "test" med rød skrift utenpå esken med modemet. Dessuten inneholdt modemet bare halvparten av de spesifikasjonen som de lovet på websiden.
– Jeg ringte til Kvalito og sa at jeg ikke fikk modemet til å virke og at det stod test på esken. Men ingen i Kvalito kunne hjepe meg. De sa at de ikke kjente modemet, sier Sven.
Godtok ikke oppsigelse
Daglig leder i Kvalito, Kaj Størdal Toftner, mener bredbåndskunder ikke kan benytte seg av angreretten.
Vennesla-mannen ønsket ikke å ha noe mer med selskapet å gjøre, og skrev mail til daglig leder der han sa opp kjøpet. Da fikk han som svar fra selskapet at de ikke godtok oppsigelsen. I stedet krevde selskapet at han betalte 3500 kroner.
Kvalito mener de må ha pengene for å dekke kostnadene de har med å opprette samband med Telenor.
– Hvis vi skulle praktisert angreretten måtte vi hatt en uendelig pengebinge for å dekke kostnadene vi har ved å opprette samband med Telenor. Vi kan ikke ha det slik at kundene trekker seg, mens vi tar kostnadene med Telenor. Men vi skulle gjerne sett at vi kunne ha praktisert angreretten, sier daglig leder i Kvalito IT Oslo AS, Kaj Størdal Toftner.
Angreretten gjelder
Bredbåndskunder har angrerett, sier jurist i Forbrukerrådet Paal Bjønness
Ifølge forbrukerrådet gjelder retten til å angre også ved kjøp av bredbånd.
– Det er måten avtalen er inngått på som gir forbruker angrerett. Ved fjernsalg, som for eksempel webshop, kan forbruker angre på kjøpet etter fjorten dager, uten å oppgi noen grunn for det. Det samme gjelder ved postordresalg. Årsaken er at denne type salg setter forbruker i en dårlig situasjon, sier jurist i Forbrukerrådet Paal Bjønness.
Forbrukerrådet mottar flere hundre klager som gjelder IT-tjenester hver eneste måned. I de fleste tilfeller får ikke kunden den varen eller tjenesten han er lovet.
Forening for internettbrukere
Ingen organisasjon har hittil representert it-brukerne, men fra nå skal de få sin egen Landsforening. En av pådriverene bak foreningen er Ronny Berntzen.
– Internettbrukernes Landsforening ble dannet som følge av at det ikke fantes noen organisasjon som representerte forbrukeren av it-tjenester. Det har ført til at internett-leverandørene har kunnet gjøre hva de ville i forhold til sine betingelser, uten at de har hatt noen pressgruppe som setter krav til dem, sier styremedlem i Internettbrukernes Landsforening, Ronny Berntzen.
Forbrukerrådets tips:
Forbrukerrådet råder folk som kommer i lignende situasjoner å ta kontakt med bredbåndslevrandøren å kreve sin rett. Dersom ikke det hjelper bør man kontakte forbrukerrådet og se om de kan komme fram til en løsning. I siste innstans kan forbruker ta saken opp i forliktsrådet.