Hopp til innhold

– Vi skjønte at noe var alvorlig galt

Gjør du feilen som kan sette kjøkkenet ditt, eller i verste fall huset ditt i flammer? Tone Lind Jørgensens kjøkken ble brannfarlig etter at hun gikk til innkjøp av ny gasstopp.

Svidd gasstopp

Slik så Tone Lind Jørgensens kjeler og gasstopp fra IKEA ut etter cirka tre måneders bruk.

Foto: Tone Lind Jørgensen

Johan Langfeldt ved Teknologisk intitutt

Faglærer i gassteknikk, Johan Langfeldt, er bekymret for mangelen på kunnskap om bruk av gass i hjemmet.

Foto: Norsk gassenter

Bruk av feil gass kan føre til at kjøkkenet ditt står i fyr og flamme, selv om du bare skulle lage deg en kjapp middag.

Mangeårig faglærer i gassteknikk ved Teknologisk institutt, Johan Langfeldt, mener folk vet for lite om hvordan de skal bruke gasstopper. Han synes det er for liten interesse for å prate om gass, også i det offentlige.

– Jeg er bekymret. Forhandlerne som selger gassprodukter som griller og stekeplater bør ha kunnskap om det de selger. Likevel er manglende kunnskap hos selgere problemet, og det virker ikke som det er interesse for å gjøre noe med det heller, sier Langfeldt til NRK.no.

Han mener at vi ikke kan forvente at alle og enhver skal kunne noe eller alt om gassbruk.

– Det ansvaret bør selger ta, ellers får vi flere historier om branner og ulykker som følge av gassbruk i hjemmet, sier Langfeldt.

Brannfarlig

Tone Lind Jørgensen gikk nylig til innkjøp av en gasstopp fra IKEA. Etter bare tre måneders bruk er de fleste kjeler ødelagt. Toppen ble montert av håndverkere, men hun merket fort at noe var galt. Nå advarer hun andre mot brannfare.

– Flammen ble veldig høy, og svidde alle kjelene. Vi skjønte at noe var alvorlig galt, og med faghjelp fant vi ut at dysene er tilpasset naturgass og ikke propangass. Det er rett og slett brannfarlig, sier Jørgensen til NRK.no.

(Saken fortsetter etter bildet)

Svidd gasstopp

Slik så Tone Lind Jørgensens kjeler og gasstopp fra IKEA ut etter cirka tre måneders bruk.

Foto: Tone Lind Jørgensen

Jeg burde ha skrotet hele gasstoppen

Ifølge henne var både merking og informasjon fra forhandler elendig, og det skulle fem henvendelser til før hun følte at hun ble trodd.

– Jeg har hatt tre personlige fremmøter og to timelange telefonsamtaler. Ingen av dem jeg har snakket med kjente til problemet, og de benektet at det kunne være riktig inntil de faktisk sjekket det selv, sier Jørgensen.

Hun synes det er synd at selgerne settes ut til kundene uten å ha nok kunnskap, og det hun kaller ryggdekning av erfarne overordnede.

I Jørgensens tilfelle opplevde hun å bli kasteball mellom IKEA og produsenten. Nå har hun, etter det hun selv betegner som mye tid, penger og frustrasjon, endelig funnet en løsning på problemet.

– Nå er nye dyser på vei. Men jeg er på reise, så de blir liggende på lager til jeg kommer hjem. Jeg burde ha skrotet hele gasstoppen, sier Jørgensen oppgitt.

Avhengig av kunden

Kommunikasjonssjef IKEA Norge, Jan Christian Thommesen

Jan Christian Thommesen i IKEA Norge mener at deres merking og informasjon om gassbruk og montering av gasstopp er tilstrekkelig.

Foto: IKEA

Kommunikasjonssjef i IKEA Norge, Jan Christian Thommesen, kjenner ikke til problemet, men understreker at retningslinjene er klare for hvilken informasjon som gis kunden i forbindelse med kjøp av for eksempel en gasstopp.

– Det er helt klart at våre ansatte skal kjenne til, og opplyse kunden dersom de lurer på noe i kjøpsøyeblikket, men også hvis de kommer tilbake og har spørsmål ved en senere anledning, sier Thommesen til NRK.no.

Han mener at både merking og informasjon om gassbruk og montering av gasstopp er tilstrekkelig.

– Utgangspunktet for oss som også selger disse produktene på nett, er at vi ikke alltid er til stede i kjøpsøyeblikket. Da er vi avhengig av at kunden leser monteringsanvisningen nøye, sier Thommesen.

– Vi er klare og tydelige

– I monteringsanvisningen er vi helt klare og tydelige på at toppene ikke skal monteres av kunde, men av autorisert tekniker. Vi opplyser også om at produktet er beregnet for bruk med naturgass, og at dersom propan skal brukes må det skiftes dyse.

(Saken fortsetter etter bildet)

Gasstopp og gasstype

Følgende opplysning er å finne i IKEAs monteringsanvisning for en tilfeldig utvalgt gasstopp fra deres nettsider.

Foto: Skjermdump/ikea.no


Han legger til at dersom kunden ønsker å skifte dyser, kan disse bestilles hos IKEA kundeservice.

Nå ønsker Thommesen å beklage dersom Jørgensen hadde en negativ opplevelse med deres kundesenter.

– Stemmer det at kunden har vært i kontakt med et av våre varehus og kundesenter, og de ikke har visst om problematikken rundt gasstype og potensiell brannfare, så er det bare å beklage dette, sier han, og legger til:

– Vi ønsker å opplyse kunden best mulig om våre produkter, og mener at kunnskapen må opp hos forbruker når det kommer til gass, og farer ved ikke å montere eller bruke det riktig i hjemmet.

(Saken fortsetter etter bildet)

Gasstopp, advarsel montering

Følgende advarsel er å finne i IKEAs monteringsanvisning for en tilfeldig utvalgt gasstopp fra deres nettsider.

Foto: Skjermdump/IKEA

En million gassflasker i omløp

Ifølge Johan Langfeldt ved Teknologisk institutt viser statistikken at det er over en million gassflasker i omløp i Norge. Han mener derfor at det er spesielt viktig at vi som forbrukere, og forhandlere som selger gassprodukter vet noe om farene ved feil bruk.

Problemet som oppstod i Tone Lind Jørgensens tilfelle, har han selv opplevd. Men han understreker at dette gjelder flere forhandlere enn IKEA.

– Jeg har hørt historier om slike gasstopper og gasskomfyrer tidligere, så dette er en problematikk som vi i bransjen er kjent med. Flere hendelser med samme tematikk skjer årlig, sier Langfeldt.

Og grunnen til at bruk av propangass på dyser tilpasset naturgass kan være farlig, er at energimengden er ulik i gassene.

– De fleste gasstopper er bygget for naturgass. I propan er det mer energi enn i naturgass, og den økte energimengden gjør at flammen blir større på blusset på platen. Det kan føre til brann, sier han.

Mangelvare i Norge

Langfeldt tror at mange er av den oppfatning at produkter med gass er det samme som med elektrisitet – du trenger bare sette i kontakten. Slik er det altså ikke, du må forholde seg til en annen teknologi.

– Det ligger mye forberedende arbeid i å kjøpe seg en gasstopp til kjøkkenet, sier han.

På Teknologisk institutt sine nettsider finnes kurs som ikke bare forteller om gassenes egenskaper og bruk av riktige gassdyser. Kursene er tilpasset personell som selger gass og/eller gassutstyr, men interessen har vært laber.

Langfeldt håper nå at flere får opp øynene, og tar gassen og det å vite hva man forholder seg til på alvor. Selger man gassutstyr eller gass til forbrukere må man vite hva man selger, og det bør være pliktig å informere om fakta og faremomenter, er hans klare tale.

– Problemet er at vi lever i et samfunn som bruker mest elektriske installasjoner. Flere mennesker blir drept ved bruk av elektrisitet enn ved bruk av gass, sier han, og legger til:

– Men bruk av gass er fremmed for mange. Folk bruker det gjerne på campingtur og til utegrilling, men brukes det i bolig er det spesielle regler for dette. Ikke alle er klar over det, noe som er synd, sier han.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)