Hopp til innhold

”Gebyrfritt” uten gebyr

Norske banker kan ikke lenger kalle seg gebyrfrie – hvis de tar gebyr. Forbrukerombudet og bankforeningene er blitt enige om nye krav til bankreklame.

Penger
Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Hva menes det med at en bank er gebyrfri eller har et gebyrfritt kundeprogram? Forbrukerombudet sjekket i fjor prislistene hos en rekke norske banker som frister med gebyrfrihet. Det viste seg at samtlige av dem tar seg betalt for en eller flere av tjenestene sine!

Villedende og konkurransevridende, mener Forbrukerombudet. Sammen med Sparebankforeningen og Finansnæringens Hovedorganisasjon stiller ombudet nå nye og strengere krav til denne typen markedsføring.

Alle norske ”gebyrfrie” banker må heretter justerere markedsføringen sin slik at den ikke bryter med de nye reglene. Forbrukerombudet vil etter hvert gjennomføre kontroller for å sjekke at alle banker følger opp det nye påbudet.

Bankene som reklamerer med gebyrfrihet kan ikke lenger:

  • ta årsgebyr eller programpris i kundeforholdet
  • forlange årsgebyr for kredittkort eller betalingskort
  • belaste kundene for kortbruk ved varekjøp i inn- og utland
  • kreve gebyr for uttak i minibank med debetkort
  • ta høyere valutapåslag ved kontantuttak i utlandet enn det som ellers er vanlig i bransjen. Høyere påslag betraktes heretter som et gebyr
  • ta gebyr for betaling av regninger via mobilbank, SMS, nettbank (inkludert eFaktura og avtalegiro) og telefonbank.
  • kreve gebyr for betaling til utlandet fra nettbank
  • ta seg betalt for å sende kunden kvittering, med eller uten oblat (men kan likevel kreve dekning for portoutgiftene).

Gjelder dagligtjenester

Forbrukerombudet mener at påstandene om å være ”uten gebyrer” må tolkes som at banken er en gebyrfri dagligbank. Det er de vanlige dagligtjenestene som omfattes av de nye kravene.

Spesialordninger og tilleggstjenester som bankene tilbyr, holdes utenfor. I hvert fall foreløpig. Noen eksempler på dette er lån, aksjehandel og varslingstjenester via SMS, som fortsatt kan tilbys mot betaling uten at bankene kommer i konflikt med de nye reglene.

SE OGSÅ: Føler seg lurt av "gebyrfrie banker"

Kravene til markedsføring hos ”gebyrfrie” banker kan bli endret i takt med utviklingen i bransjen. Ifølge Forbrukerombudet vil kravene til enhver tid basere seg på de forventningene du og jeg som kunder har til hva som ligger i begrepet gebyrfritt.

Flere norske banker må nå endre reklamene sine, eller fjerne gebyrer. Det gjenstår å se om noen av dem fortsatt vil hevde at de rett og slett er "gebyrfrie".

- Det er viktig at det er klart for bankene hva som kreves av dem som ønsker å omtale seg som "gebyrfrie" i markedsføringen, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

TV og radio

Maja (16) er glad i merkeklær, men moren synes det er galskap med en jakke til over 1000 kroner. Programleder er Anders Hoff.
Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.