Forskning fra USA og Storbritannia viser at barnet har det aller best sammen med mor de tre første leveårene.
For lenge i barnehagen
- Hjernen til små barn er enda ikke ferdig utviklet, og ett-åringen har ikke noe tidsbegrep. Barnet skjønner ikke at når han eller hun blir levert i barnehagen, så kommer mor tilbake om noen timer, sier psykiater Sidsel Gilbert.
Gilbert mener de minste barna i dag har altfor lange dager i barnehagen.
- Denne påstanden skaper heftige debatter. Men den kunnskapen vi nå har om de minste barna, mener jeg at vi må reise spørsmålet om hvordan vi organiserer det moderne samfunnet vårt, sier hun.
- Tilsyn ikke nok
- Har man i likestillingens navn mistet barnets beste av syne, spør Gilbert.
Gilbert sier de minste barna har behov for en person som er der spesielt for dem, ser dem og forstår dem i de språkløse årene.
- Det er i hovedsak mor som har denne spesielle forståelsen for sitt barn. Det holder ikke å bare gi et lite barn tilsyn, sier hun.
Barn er tilpassningsdyktige
Ninni Sandvik, forsker ved Høyskolen i Østfold, er derimot ikke så bekymret for barnet i det moderne samfunnet.
- Barn er veldig tilpassningsdyktige. Dessuten viser forskning på norske barnehager at småbarnsfellesskapet blant barnehagebarna har en verdi i seg selv, sier hun
Sandvik mener små barn har behov for å speile seg i barn på egen alder og for å tenke ”åh, der er det en som meg”.
Etterlyser kompetanse
Forskeren vektlegger at hvis en barnehage skal være god for de aller minste, må personalet i barnehagen ha kompetanse og kunnskap om hvordan de små barna kommuniserer.
- En barnehage med mange ufaglærte og store utskiftninger blant personale gir lite stabilitet for de minste barna. Det skaper utrygghet, sier hun.
– Jeg mener at det er et myndighetsansvar å kvalitetssikre barnehagene, sier Sandvik og legger til at det ikke løser alle barnehageproblemer med å bygge ut barnehager for enhver pris.