– Har spart 100.000 med frityrolje på tanken

For fire år siden byttet Inge Wegge ut dieselen på tanken med frityrolje. – Hvis du klarer å skifte dekk, så klarer du dette, sier han.

Inge Wegge fyller frityrolje på bensinstasjon.

Frityroljen må filtreres for å få vekk matrester før den er klar til bilbruk. Inge Wegge stopper gjerne på en bensinstasjon for å stå under tak når han fyller opp med den medbrakte frityroljen.

Foto: Mona Wold / NRK

En passe gammel dieselbil og et ombyggingssett var det som skulle til for å kjøre i veg. Inge Wegge tikker inn rundt 15.000 km i året. På fire år har han spart over 100.000 kroner.

Broren Håkon planlegger å gjøre det samme. – Det er sjukt bra timebetaling. Og så er det bra for klimaet, mener han.

Et paradoks

Brødrene Wegge

For brødrene Inge og Håkon Wegge blir det mange turer i løpet av et år. Og da mener de det er fint å kjøre klimavennlig.

Foto: Mona Wold / NRK

– Folk kommenterer at det lukter gatekjøkken bak bilen. Men det lukter jo av diesel også. Når noen sitter på med meg får de ofte lyst på burger, sier Inge Wegge og smiler.

Brødrene bor i Kabelvåg i Lofoten, og er entusiastiske ekstremsportsutøvere. De er alltid klare til å jakte på neste surfebølge eller fjelltopp med puddersnø.

– Det er jo et paradoks at de som driver mye med friluftsliv og er glade i naturen, også er de som forbruker mest på sportsutstyr og kjører på tur hver helg. Sånn sett er det fint for oss å kunne gjøre det vi liker på en mye mer miljøvennlig måte, mener Håkon.

Ombyggingssett

Frityroljelager

Brødrene har opparbeidet seg et stort lager av filtrert frityrolje, klart til bruk på bilen.

Foto: Mona Wold / NRK

For fire år siden investerte Inge Wegge i et gjør-det-selv ombyggingssett til 20.000 kroner.

– Klart det var en betydelig startkostnad, men jeg sparte fort inn igjen de pengene, sier han.

Inge mener at de aller fleste klarer å montere et slikt sett selv.

– Jeg brukte to dager på å få det til. Men hvis du klarer å skifte dekk, så klarer du dette. Det finnes de som lager sitt eget sett også, forklarer han.

I Lofoten er det blitt et gryende frityrbil-miljø. Etter at Inge bygde om sin bil, står det etter hvert flere andre biler som kjører på frityrolje parkert på surfestranda.

Stor klimagevinst
Får frityrolje på kiosken

Brødrene Wegge har en fast avtale om å hente brukt frityrolje hos den lokale kiosken i Kabelvåg. – Her har de den reneste oljen i området, og da går filtreringsjobben raskere, forklarer Inge.

Foto: Mona Wold / NRK

– Dette er utelukkende positivt, mener teknisk rådgiver i Zero, Bjørnar Kruse.

– Med gjenbruk av rapsolje, som disse guttene bruker, så er det tilnærmet 100 prosent klimagevinst, sier han.

Kruse legger til at denne løsningen nok passer best på langkjøring.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)