Linda og Morten Karlsen fra Oslo skrev under på en avtale om boligalarm fra Falken i september i fjor. Det var ett års bindingstid og siden kunne de bare levere alarmpakken tilbake hvis de ikke ønsket å ha den lenger, fikk de opplyst.
Alarmpakken kostet 399 kroner i måneden, eller rundt 4800 kroner for ett år.
Fikk sjokk
Etter ett år ønsket Linda og Morten å si opp avtalen. Da kom sjokket. Alarmen måtte de beholde og Falken krevde at Linda og Morten måtte betale et oppsigelsesgebyr på 4500 kroner pluss frakoblingsgebyr på 1000 kroner. Selv om de både har montert og frakoblet alarmen selv. I tillegg må de betale 3 måneders "leie" i oppsigelsestiden på 1200 kr.
Alt dette står i kontrakten som Linda og Morten skrev under på, men Forbrukerombudet mener bindingstiden likevel er ulovlig.
Linda og Morten kjøpte alarmen av en selger utenfor Ullevål Stadion i Oslo.
– Selgeren gjorde alt for at vi ikke skulle lese kontrakten i salgssituasjonen, sier Linda. Derfor føler de seg lurt selv om de innrømmer at de burde ha lest kontrakten bedre.
I følge informasjonsdirektør i Falken, Dag Kristensen, er kontrakten Linda og Morten skrev under på en fem års ”nedbetalingsavtale” som innebærer at kundene faktisk kjøper og ikke leier alarmen.
Flere klager
Forbrukerombudet (FO) har mottatt mange klager fra forbrukere som reagerer på markedsføringen til Falken. I følge Espen Slettmyr i FO er informasjonen om bindingstiden for dårlig. Forbrukerombudet konkluderer med at både markedsføringen og bindingstiden er ulovlig.
Forbrukerombudet har nå bedt om et møte med Falken for å gå gjennom saken.