NRK Meny
Normal

– Et par glass kan forstyrre søvnen

Du sovner kanskje raskere, men to glass vin eller øl før leggetid kan faktisk gjøre søvnproblemene dine verre.

Søvn og alkohol

To glass vin kan være nok til at søvnkvaliteten blir dårligere.

Foto: ANDRES RODRIGUEZ / SCANSTOCK PHOTO / COLOURBOX

Tar du deg et par glass før leggetid i ferien? Normalt gjør alkohol at du sovner fortere. Alkohol kan også gjøre at du sover bedre i den føste halvdelen av søvnen.

Derimot forstyrrer alkoholen søvnkvaliteten i løpet av den siste halvdel av hovedsøvnen din.

Ståle Pallesen

Det er ikke mye alkohol som skal til før søvnkvaliteten blir dårligere. Men det kommer også an på hvor lang tid det går mellom inntak av alkohol og når du legger deg, forklarer Ståle Pallesen.

Foto: André Marton Pedersen / NRK

– Totalt sett vil du med tanke på restitusjon og uthvilthet, ikke profittere på å drikke litt alkohol før leggetid, sier Ståle Pallesen, søvnforsker og professor i psykologi ved Universitetet i Bergen, til NRK.

To glass kan være nok

Alkohol forstyrrer REM-søvnen, som kommer etter ca 90 minutters søvn (se faktaboks). Det er særlig ved moderate til høye doser søvnkvaliteten blir redusert, opplyser Nikolaj Kahn, psykolog ved søvnklinikken på St. Olavs Hospital.

Moderate doser betyr i denne sammenhengen mellom to og fire standard enheter.

– Både ved moderate og høye doser ser man en reduksjon i den totale mengden REM per natt, men dette ser man ikke på lavdosebruk. Det er altså slik at jo mer alkohol, jo mindre REM, sier Nikolaj Kahn.

Drikker du mer enn to glass vin eller øl, kan også REM-fasen bli forsinket, forklarer han.

Hvor mye alkoholen påvirker søvnkvaliteten din, avhenger av hvor tett opptil leggetidspunktet du drikker, forklarer søvnforsker Ståle Pallesen.

– Har du fått promillen ned i null, og venter litt med å legge deg, vil dette trolig ha svært liten effekt på søvnen, sier han.

Pollen og pils

Moderate og høye doser av alkohol gjør at du søvnkvaliteten blir dårligere. Moderate doser er fra to til fire enheter. Høye doser tilsvarer mer enn fire enheter.

Foto: Hans Ola Hevrøy / NRK

Advarer mot alkohol som sovemedisin

Mange bruker alkohol som selvmedisinering mot søvnplager, ifølge Ståle Pallesen.

– Mange som sliter med søvnen blir forståelig nok fortvilte, og gjør mye forskjellig for å sove bedre. Selvmedisinering i form av alkohol er vanlig i så måte. Selv om det er forståelig at folk gjør dette, fraråder vi det sterkt, forteller han.

Han legger til at noen søvnsykdommer, som søvnapné (pustestopp om natten), faktisk blir verre av alkoholinntak.

– Det er selvsagt også en fare for avhengighet dersom man ofte bruker alkohol for å sove. Alkoholikere som slutter å drikke får ofte dårlig søvn i en lang overgangsperiode. Mye av dette skyldes trolig abstinenssykdommer, forklarer Pallesen.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.