NRK Meny
Normal

– Dere er så tjukke i huet!

Se her hvordan alpintreneren Martin Andersen kjefter ut 12-åringer på samling. – En så kontrollerende treneradferd kan lett ta knekken på motivasjonen, mener professor ved Norges idrettshøgskole.

Alpintrener Martin Andersen skal lære ungdommer å bli veldig gode på ski. Men er han for streng?

Her får barna en kraftig irettesettelse av alpintreneren. (Video: Pia Rivelsrud, NRK)

Er det greit å kjefte på 12-åringer? Alpintrener Martin Andersen i Stabæk alpin sa "dere er så tjukke i huet" da barna lurte seg unna trening. Dette skjedde under innspilling av det nye NRK-programmet Vinn eller forsvinn.

På samlingen i Sölden i Østerrike skulle jentene løpe fem – seks kilometer, men fant en snarvei som gjorde turen kortere.

Vinn eller forsvinn

Her er de unge deltakerne i det nye programmet Vinn eller forsvinn: Thomas Tvedten, Tamina Rauf, Sivert Laukli, Camilla Nilsen og Fia Viksjø.

Foto: Julia Naglestad / NRK

– Ikke deres bestevenn

– De synes nok jeg er streng. Og det er veldig bra, for jeg er ikke ute etter å bli bestevenn eller å være en snill onkel. Jeg skal lære dem å bli veldig gode på ski, sier Martin Andersen.

– Dette er idrett, det har med prestasjoner å gjøre. Jeg skal være en autoritet og en person som får mer ut av dem enn de vanligvis gjør. Rammene må settes fra tidlig alder, så jeg tror, nei jeg vet, at jeg gjør dem en tjeneste, sier treneren.

Andersen har vært landslagstrener i USA og Norge, og har trent kjente alpinister som Kjetil André Aamodt, Lasse Kjus og Bode Miller. I dag er han blant annet ansvarlig for aldersbestemte utøvere i Stabæk.

– På samme planet?

Yngvar Ommundsen

Treneren ordlegger seg veldig, veldig krast, og kunne definitivt vært mer pedagogisk, mener professor Yngvar Ommundsen på Idrettshøgskolen.

Vi viste trenerens overhøvling for professor Yngvar Ommundsen ved Norges idrettshøgskole, seksjon for coaching og psykologi. Han konkluderer raskt med at det utvises en kontrollerende treneradferd.

– I hvor stor grad er rammene for treneren avklart? Jeg mener: Er de på samme planet? Har treneren og utøverne samme ambisjonsnivå?, er det første Ommundsen spør om, og svarer selv:

– Det virker som om han har et annet ambisjonsnivå. Da blir det konflikt. Og med sin kontrollerende treneradferd inviterer han dem ikke akkurat inn til å være med å planlegge, ha synspunkter og bli medeiere i målsettinger og aktivitetsinnhold. Det tar lett knekken på motivasjonskvaliteten deres.

– Treneren burde helt klart ha ordlagt seg annerledes overfor gruppa, og ikke knytte egenskaper til dem som personer. Det er lite byggende, sier professoren.

– Han kunne i stedet spurt: Hva synes dere om det dere har gjort? Han ordlegger seg veldig, veldig krast, og kunne definitivt vært mer pedagogisk, sier Ommundsen, og legger til at "unger er unger, de prøver grenser".

Legge seg tidlig

Martin Andersen ga de unge alpinistene straff etter at de hadde sneket seg unna treningen: Alle måtte være i seng klokken halv ni på kvelden, og samtlige telefoner og pc-er ble samlet inn.

– Jeg synes det virker sprøtt å samle mobiltelefonene, og jeg synes det er irrelevant å måtte legge seg tidligere. Det signaliserer at han ikke har tillit til dem, sier Ommundsen.

– Du må skille mellom å være autoritær og det å være myndig og skape autoritet. Dette er ikke bare brikker som skal foredles, men unge mennesker som skal vokse som utøvere og medmennesker.

Sosiale relasjoner

– Som trener for unger i denne alderen må du uansett ambisjonsnivå også være opptatt av å ta deres perspektiv og skape sosiale relasjoner. Det skaper styrke og kvalitet i motivasjonen til utøverne og gir bedre «samspill» dem imellom også. Snarveien de tok kan brukes til å lære av i fellesskap, med spørsmål som: Hvorfor tok de snarveien? Var det egentlig så lurt? Hvem lurte de egentlig?

Yngvar Ommundsen påpeker at han kun har sett Martin Andersen som trener i disse klippene, og ikke hvordan han oppfører seg i andre situasjoner, så som under instruksjon og veiledning i alpint.

Han vet heller ikke hvor mye sosialt samspill som er vektlagt mellom treneren og utøverne.

– Jeg angrer ikke

Når Martin Andersen får lese hva professoren mener om hans trenergjerning, sier han at dette var en spesiell episode:

– Men jeg angrer ikke hva jeg gjorde. Dette er unge utøvere som helt klart har høyere ambisjoner enn hva klubb og jeg har på vegne av dem. Seansen er tatt ut av sin sammenheng, men var godt egnet til å få dem til å skjerpe seg. Dette er langt fra hvordan jeg er til vanlig.

– Ommundsen sier at du kunne ha ordlagt deg annerledes?

– Jeg liker innimellom å kalle en spade for en spade. Og jeg kjenner dem så godt at jeg vet hva de tåler. Jeg er tydelig der og da, deretter er vi ferdige med saken. For meg er det viktig at når noe sånn skjer, tar jeg dem som gruppe, ikke enkeltpersoner, sier Andersen.

– Morsom greie

– Mobil- og pc-bruk kan være et problem, så denne straffen ble en morsom greie. Selv om de piper der og da, skaper det til en viss grad sosiale relasjoner i gruppa på grunn av straffen. Det blir en snakkis.

– Men det er klart, vi har det mye gøy sammen – innenfor tydelige rammer. Jeg kan være tydelig der og da, men det er virkelig ikke sånn jeg er hele tiden, sier Martin Andersen, som ikke tror på den trenerrollen Ommundsen skisserer overfor barn.

Hva synes du om strenge trenere?

Svar fra NRKs temperaturmåling blant 850 barn og unge i alderen 11 til 15 år.

Over 65 prosent liker streng trener

NRK har sendt ut spørsmål om trening til barn på skoler rundt i hele landet. 850 unge i alderen 11 til 15 år har svart på vår temperaturmåling. Undersøkelsen er ikke statistisk representativ.

Som du ser av grafene over, så synes de fleste at det er helt greit med en streng trener. Over 15 prosent liker det til og med godt, mens åtte prosent liker en streng trener svært godt.

Mye mer om barn og trening får du se i det nye programmet Vinn eller forsvinn, som har premiere på NRK1 nå førstkommende torsdag kl. 2015. I dette programmet får du også se mer til trener Martin Andersen og de unge alpinistene.

  • Se første episode av Vinn eller forsvinn i nett-tv allerede nå:
Norsk dokumentarserie. Et ærlig innblikk i den norske idrettshverdagen i overgangen fra barne- til ungdomsidretten, når alvoret setter inn. Fia hater barmarkstrening, mens Sivert elsker å trene så det gjør vondt. Camilla gir alt for å komme med på elitelaget. (1:5)

Vinn eller forsvinn

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.