Hopp til innhold

- NetCom og Telenor sutrer over nye regler

Nå skal det bli lettere for deg å velge riktig mobilabonnement. Men NetCom og Telenor rekker ikke fristen. - Dårlig kundeservice, mener direktør i Forbrukerrådet.

NetCom og Telenor

NetCom og Telenor klarer ikke få på plass det nye systemet før fristen 1. november.

Foto: NetCom/Telenor

Direktør Willy Jensen

Willy Jensen, direktør i Post- og Teletilsynet.

Foto: Post- og teletilsynet

Forbrukerrådet, Forbrukerombudet og Post- og Teletilsynet har siden 2008 jobbet med et samarbeidsprosjekt om prisstrukturer i mobilbransjen, skriver Forbrukerrådet på sine sider.

- Dette er noe vi har jobbet med ganske lenge og det har vært mye frem og tilbake. Vi gjør et grep for at det skal bli bedre for forbrukerne slik at de skal velge det riktige abonnementet. Vi tror det blir bra når fakturaen spesifiserer hva de bruker penger på, sier Willy Jensen, direktør i Post- og Teletilsynet, til NRK.no.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også: Tele2 refset for ulovlig telefonsalg

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Minimumskrav

De har nå utarbeidet en bransjenorm for mobilaktørene, som må forholde seg til et minimumskrav for hva en mobilfaktura skal inneholde.

Bente Øverli

Bente Øverli, seksjonssjef hos Forbrukerombudet.

Foto: Bjørn-Eivind Årtun

Bransjenormen skal også sikre bedre informasjon om bindingstid og operatørlås.

Dette trer i kraft 1. november, og de fleste operatørene vil ha endret fakturaoppsettet innen den tid.

- Når bransjenormen trer i kraft er det viktig at folk er beviste. Det er mange som tenker at det er småpenger, men jo flere i en husstand – og jo mindre gunstig abonnement man har, kan beløpene bli store i løpet av et år, sier Bente Øverli, seksjonssjef hos Forbrukerombudet, til NRK.no

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også: - Selger ubrukelig iPhone 4 | - Setter liv og helse i fare

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


Rekker ikke fristen

Alle mobiloperatørene ble invitert til å delta i samarbeidet, og flere av dem har kommet med innspill.

Chess og One Call har allerede gjennomført endringene.

Network Norway, Lebara, Ludomobil, Telipol, Call Norwegian, Trigcom, Tele2 og Telio har også sluttet seg til bransjenormen, og vil oppfylle kravene innen fristen.

Men noen få har svart at de ikke rekker å gjennomføre endringene før fristen, blant annet de to store aktørene NetCom og Telenor.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også: "Gratis" sms koster penger | 25 kroner per samtale for service

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

- Ikke greit

Forbrukerdirektør Randi Flesland i Forbrukerrådet

Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven

Verken Forbrukerrådet, Forbrukerombudet eller Post- og Teletilsynet synes ikke det er greit at de to største aktørene ikke rekker fristen.

- De har 75 prosent av markedet og det betyr at de aller fleste ikke vil få denne informasjonen. Det er ikke greit, det synes jeg er dårlig kundeservice, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet, til NRK.no.

- De store aktørene, som NetCom og Telenor, burde vært mer offensive. Slike saker er viktige for mange forbrukere, så jeg hadde forventet at de store selskapene var i rute med dette nå, siden andre selskaper klarer det. Det er et faktum at det er for vanskelig å lese dagens fakturaer, og det burde ikke være hokus-pokus å endre i tide, forteller Jensen fra Post- og Teletilsynet.

- NetCom og Telenor er med og har sluttet seg til bransjenormen, men rekker ikke fristen. Det er ikke greit at de ikke rekker det, men vi forholder oss til det, legger Øverli fra Forbrukerombudet til.

Aktørene har vært klar over endringene lenge, og Jensen er ikke imponert over at de ikke klarer å sette i gang dette før fristen 1. november.

- Telenor og NetCom er tregest og sutrer mest. Jeg synes ikke det er greit at de ikke rekker å endre fakturaen innen fristen. Dette er en enkel sak de har væft klar over lenge og dette burde de fått til, sier Jensen fra Post- og Teletilsynet.

Jensen forteller videre at da de innførte de nye reglene for internasjonal trafikk fra 1. juli i år, hadde ikke Telenor dette på plass før fristen.

- Vi måtte true med tvangsmulkt og først da fikk de det på plass. De var de eneste som ikke fikk det til før fristen og det gjør meg oppgitt av det er nødvendig å true for at de skal gjøre det som forbrukerne har krav på etter loven, påpeker han.

- Urettferdig

Anders Krokan

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.

Foto: Pressebilde

- Jeg synes det er utrettferdig og leit at de velger å kritiserer oss for at vi trenger noe lenger tid på implementeringen. Vi har sagt at vi slutter oss til bransjenormen og jobber for å få dette gjennomført, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.

- Vi ønsker å gi kundene våre så god informasjon på fakturaen som mulig og etterstreber de samme prinsippene, men vi har ikke alt på plass til 1. november, sier Charlotte Erikstad, kommunikasjonsrådgiver i NetCom, NRK.no.

Telenor sier de er frivillig med på dette, og at de får få klager på fakturaer og informasjon fra kundene sine.

Charlotte Erikstad

Charlotte Erikstad, kommunikasjonsrådgiver i NetCom.

Foto: NetCom

- Det er bra om vi kan bidra til at det blir enda bedre informasjon med denne bransjenormen, men det er en litt tyngre jobb for oss. Vi tilbyr spesifisert faktura og er også i ferd med å tilby enda bedre informasjon på ”dine sider” på telenor.no, forklarer Krokan.

Også NetCom har mye av informasjonen på spesifiserte fakturaer allerede, som du selv kan sjekke på nettsidene deres.

- Du kan gå inn på NetCom og Minside og sjekke informasjonen der. Også for bindingstid og operatørlås. Vi ønsker å gi kundene så god informasjon som mulig og er enig i prinsippene som ligger til grunn, presiserer Erikstad.

- Telenor har en svært stor kundemasse og en avansert fakturaløsning. . I tillegg kreves det endringer også i fastnettløsningene grunnet felles faktura .For oss er det da en betydelig jobb som må gjøres, og vi regner med at vi vil ha dette på plass i løpet av 2011, mest sannsynlig i første halvår.

- Vi jobber hele tiden med å gjøre fakturaen bedre og vi har flere prosjekter gående nå i høst. Vi antar at det meste vil være på plass en gang til neste år, sier Erikstad fra NetCom.

Sjekk om abonnementet passer

Første gang du får en faktura etter 1. november, anbefaler Forbrukerrådet at du legger inn forbruket ditt i denne kalkulatoren .

- Vi oppfordrer folk til å legge inn forbruket sitt i kalkulatoren. De som har et abonnement hos de aktørene som allerede har begynt, kan gjøre det med en gang, forklarer Øverli fra Forbrukerombudet.

Når du går gjennom fakturaen skal det være enklere å legge inn tallene og se hvilket abonnement som egner seg for deg.

Ser på de tre - fire siste fakturaene og ikke bare den aller siste for å se om det er et mønster i dette, avslutter hun.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også: Endrer markedsføringen | Mobilregning på 15.000 etter ferien

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)