Å ringe mobilselskapenes kundeservice er sjelden noen fornøyelse. Men er du kunde i feil mobilselskap, kan det i tillegg bli ubehagelig dyrt.
Mens prisene for kundeservice hos et utvalg mobilselskaper i listen under varierer mellom 0,60 og 0,89 kroner per minutt, tar Djuice hele 25 kroner per samtale, uansett taletid.
Telenor Mobil: 0,80/min
NetCom: 0,85/min
Chess: 0,60/min
One Call: 0,89/min
Talkmore: 0,69/min
Tele2 Mobil: 0,79/min
Djuice: 25 kr per samtale, uansett samtaletid, ingen oppstartspris.
Prisene gjelder samtaler fra mobiltelefon i Norge. Oppstartspris hos de ulike operatørene er rundt 0,60 kroner, unntatt hos Djuice.
Fem ganger dyrere enn andre
En gjennomsnittlig samtale med kundeservice for eksempel hos Tele2 Mobil koster 5,01 kroner, ifølge teleselskapet.
Ringer man derimot kundeservice hos Djuice koster en samtale uansett 25 kroner, altså hele fem ganger dyrere enn priseksempelet hos Tele2.
Tele2 er heller ikke det mobilselskapet som har laveste pris for kundeservice. Her kommer mobilselskapet Chess best ut, med 0,60 kroner per minutt og 0,60 kroner i oppstartsavgift.
LES OGSÅ:
Regulert av konkurranse
Ifølge Post- og teletilsynet kan mobilselskapene ta akkurat den prisen de ønsker for kundeservice. Det eneste som regulerer prisene for tjenesten hos de ulike mobilselskapene, er konkurransen mellom dem.
- Som kunde bør man alltid sjekke prisene for taletid, sms og dataoverføring før man tegner abonnement, men også prisene for kundeservice, dersom det er viktig for en, sier informasjonssjef Elisabeth Sørbøe Aarsæther i Post- og teletilsynet til NRK.
Hun viser til Post- og teletilsynets priskalkulator for mobilabonnement på
.LES OGSÅ:
Henvises til infoside
Har man spørsmål om sitt mobilabonnement, henvises man som Djuice-kunde til informasjonen som allerede ligger ute på mobilselskapets nettsider.
Har man derimot behov for personlig veiledning, må man enten ringe kundeservice på telefon, eller oppsøke Djuice på Facebook.
Djuice er et datterselskap av Telenor.
- Jeg har forståelse for at kundeservice over telefon kan oppleves som en dyr tjeneste, sier informasjonssjef Per A. Meling i Telenor.
LES OGSÅ:
Ungdom er målgruppen
Informasjonssjefen viser til at Facebook-tjenesten er gratis.
- Målgruppen for Djuice er ungdom, og dette er et kundesegment som er komfortable med bruk av sosiale medier til slike formål, mener Meling.
Han begrunner de høye prisene med at de ønsker å kanalisere telefonhenvendelsene over til nett, blant annet for å unngå kostnadene ved et stort kundeservicesenter.
LES OGSÅ: