Hopp til innhold

25 kroner per samtale for service

Mobilselskapene er i praksis fri til å ta akkurat den prisen de ønsker for kundeservice, ifølge Post- og teletilsynet.

Iphone

Det kan være dyrt å ringe mobilselskapenes kundeservice-tjeneste.

Foto: FREDERIC J. BROWN / AFP

Å ringe mobilselskapenes kundeservice er sjelden noen fornøyelse. Men er du kunde i feil mobilselskap, kan det i tillegg bli ubehagelig dyrt.

Mens prisene for kundeservice hos et utvalg mobilselskaper i listen under varierer mellom 0,60 og 0,89 kroner per minutt, tar Djuice hele 25 kroner per samtale, uansett taletid.

Telenor Mobil: 0,80/min
NetCom: 0,85/min
Chess: 0,60/min
One Call: 0,89/min
Talkmore: 0,69/min
Tele2 Mobil: 0,79/min

Djuice: 25 kr per samtale, uansett samtaletid, ingen oppstartspris.

Prisene gjelder samtaler fra mobiltelefon i Norge. Oppstartspris hos de ulike operatørene er rundt 0,60 kroner, unntatt hos Djuice.

Fem ganger dyrere enn andre

En gjennomsnittlig samtale med kundeservice for eksempel hos Tele2 Mobil koster 5,01 kroner, ifølge teleselskapet.

Ringer man derimot kundeservice hos Djuice koster en samtale uansett 25 kroner, altså hele fem ganger dyrere enn priseksempelet hos Tele2.

Tele2 er heller ikke det mobilselskapet som har laveste pris for kundeservice. Her kommer mobilselskapet Chess best ut, med 0,60 kroner per minutt og 0,60 kroner i oppstartsavgift.

LES OGSÅ: Slik kan man snoke på mobilen din

Regulert av konkurranse

informasjonssjef Elisabeth Sørbøe Aarsæther i Post- og teletilsynet.

informasjonssjef Elisabeth Sørbøe Aarsæther i Post- og teletilsynet.

Foto: Post- og teletilsynet

Ifølge Post- og teletilsynet kan mobilselskapene ta akkurat den prisen de ønsker for kundeservice. Det eneste som regulerer prisene for tjenesten hos de ulike mobilselskapene, er konkurransen mellom dem.

- Som kunde bør man alltid sjekke prisene for taletid, sms og dataoverføring før man tegner abonnement, men også prisene for kundeservice, dersom det er viktig for en, sier informasjonssjef Elisabeth Sørbøe Aarsæther i Post- og teletilsynet til NRK.

Hun viser til Post- og teletilsynets priskalkulator for mobilabonnement på telepriser.no .

LES OGSÅ: Sjokkregning på 15.000 etter ferien

Henvises til infoside

Har man spørsmål om sitt mobilabonnement, henvises man som Djuice-kunde til informasjonen som allerede ligger ute på mobilselskapets nettsider.

Har man derimot behov for personlig veiledning, må man enten ringe kundeservice på telefon, eller oppsøke Djuice på Facebook.
Djuice er et datterselskap av Telenor.

- Jeg har forståelse for at kundeservice over telefon kan oppleves som en dyr tjeneste, sier informasjonssjef Per A. Meling i Telenor.

LES OGSÅ: Nye regler hindrer sjokkregninger på mobil

Ungdom er målgruppen

Informasjonssjefen viser til at Facebook-tjenesten er gratis.

- Målgruppen for Djuice er ungdom, og dette er et kundesegment som er komfortable med bruk av sosiale medier til slike formål, mener Meling.

Han begrunner de høye prisene med at de ønsker å kanalisere telefonhenvendelsene over til nett, blant annet for å unngå kostnadene ved et stort kundeservicesenter.

LES OGSÅ: Telenor risikerer dagbøter

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)