Hopp til innhold

- Dyrere med kanalpakker

I dag må seerne kjøpe tv-kanaler i pakker på 20-30 kanaler. For de fleste gjør det tv-seeingen dyrere enn hvis man kunne velge fritt, mener en ekspert på medieøkonomi.

Fra Forbrukerinspektørenes nettmøte onsdag kveld

FBIs nettmøte onsdag kveld. Fra venstre Forbrukerrådets Hans Marius Graasvold, Svein Erik Davidsen fra Canal Digital og Gunnar Evensen fra Get.

Foto: Tor Risberg, NRK

Tv-distributører og Forbrukerrådet svarte på spørsmål om kanalpakkene i vårt nettmøte i kveld.

Les svarene her

Skal forbrukeren kunne velge fritt hvilke kanaler man ønsker å betale for? I vinter har spørsmålet om fritt kanalvalg vært ute til høring. I dag må tv-seeren betale for store startpakker med kanaler man sjelden eller aldri ser på. I høringsrunden er det store uenigheter om hva det vil koste dersom man erstatter pakkesystemer med enkeltkanalvalg.

- Tvungen løsning av enkeltkanaler vil medføre at prisen på enkeltkanalen vil gå vesentlig opp, sier administrerende direktør i Canal Digital Svein Erik Davidsen.

Men med tanke på at de færreste ser på alle kanalene de betaler for, så er jo det vesentlige spørsmålet om den totale prisen for å se tv blir dyrere eller billigere. Forbrukerinspektørene spurte Hans Kind som er professor i økonomi.

- Jeg tror de fleste husholdningene vil oppleve at de med fritt kanalvalg vil betale en lavere pris totalt sett på fjernsynskanaler. Gjennomsnittprisene per kanal blir høyere, men de totale utgiftene på fjernsyn vil nok synke, sier Kind.

LES OGSÅ: OK med kanalpakker?

Noen taper

De seerne som taper på en omlegging er de som er aktivt brukere av mange kanaler, de som i løpet av en kveld eller uke ser på 10-20 kanaler.

Økonomiprofessoren mener imidlertid at det ikke er gitt at en overgang til enkeltkanalvalg vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt.

- Vi har to motstridende interesser. Seerne vil komme bedre ut med fritt kanalvalg, men det må veies mot ekstrakostnadene og inntektsbortfallet til distributørene. Distributørene taper, mens konsumentene vil tjene i hvertfall på kort sikt og kanskje på lang sikt, mener Kind.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kanalpakke fra RiksTV

Skal du eller distributørene bestemme hvilke kanaler du kan se på?

Foto: NRK

TV2 er lei av å subsidiere

Ola Kanal-Nordmann betaler i dag om lag 10 kroner i måneden for hver kanal i pakka. Hva skjer hvis vi gjør om til timespriser for det Ola faktisk ser på?

I løpet av en måned ser gjennomsnittsnordmannen om lag 20 timer på TV2, to timer på Discovery, en halvtime på Eurosport, 20 minutter på MTV og seks minutter på BBC World. Det gir en timespris for TV2 på 50 øre, Discovery fem kroner, Eurosport 20 kroner, MTV 33 kr og BBC World 100 kroner i timen.

TV2 mener kanalpakkene fører til at både distributørene og de internasjonale kanalene sitter igjen med en urimelig stor andel av distribusjonspengene.

- Jeg synes det er ganske tankevekkende at TV2 skal være med på å subsidiere internasjonale kanaler i Norge som er eid av gigantiske utenlandske bedrifter. Jeg kan ikke fatte at norske seere som sjelden ser på disse kanalene skal betale i dyre dommer for den type kanaler.

På listen over de som er for enkeltkanalvalg finner vi i tillegg til TV2, TVNorge, Schibsted, Norsk redaktørforening, Norsk medieforskerlag, Forbrukerombudet og Forbrukerrådet.

Blant dem som er imot finner vi distributører som Canal Digital, Get, RiksTV og Lyse, samt Elektronikkbransjen, IKT Norge og de utenlandske kanalene i Norge.

Utenlandske kanaler forsvinner

Valg av enkeltkanaler vil trolig redusere distribusjonen til mange av de små internasjonale kanalene som Discovery, Disney Channel og MTV kraftig. De truer med at norsk tilrettelegging vil bli borte og at mange av kanalene vil trekke seg helt ut ved fritt kanalvalg.

- Da vil vi se at de internasjonale kanalene ser seg nødt til eventuelt å måtte trekke seg ut av markedet. Enkeltkanaler betyr at vi må bruke mer penger på markedsføring. Resultatet blir jo til syvende og sist at forbrukeren er nødt til å betale for dette her, og da ser vi at det blir dyrere og kanskje for dyrt, sier kanalsjef i MTV Marit Kringstad.

Kulturdepartementet har enkeltkanalvalg oppe til vurdering, men har ennå ikke kommet med sin konklusjon etter høringsrunden.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)