Det er nok nå, tenkte jeg da jeg leste Édouard Louis' forrige bok, «Monique flykter». Hvor mange sitrondråper kunne det være igjen å presse ut av denne familiens misere?
Det skulle vise seg å være nok en skvett.
Denne siste omdreiningen er vel verdt å være med på.
Så takk nå, for et skjellsettende litterært følge de siste ti årene.
Rystet Europa
Det begynte med den selvbiografiske eksplosjonen «Farvel til Eddy Bellegueule», en bok som spredde seg fra land til land, fra teaterscene til teaterscene, og som startet livlige diskusjoner om hva selvbiografisk litteratur kan være – og ikke minst om hva litterær utforsking av klasse kan være.
Har Louis vært en forræder eller en øyeåpner? En selvopptatt streber eller en politisk aktivist?
Med årene har den rasende tenåringen fått større forståelse for de sosiale mekanismene som gjorde hans egne foreldre til dem de ble.
Ja, han skriver at de sviktet, at de systematisk krenket barna sine. Han skildrer homofobi og rasisme, men han prøver å forstå hvordan vi blir som vi blir med sosiologens briller på.
Når han nå skriver om eldstebroren sin, alkoholikeren som døde bare 38 år gammel, er tilnærmingen ekstra utfordrende.
For Édouard har mislikt broren sin intenst og har ikke hatt kontakt med ham på ti år.
Drømmene som brast
Nei, de to brødrene hadde ikke kontakt, men Louis kommer frem til at han vil prøve å forstå brorens liv gjennom å skrive om ham. Og kanskje var de ikke så ulike, de to?
Storebroren, fra morens første ekteskap, hadde også urealistisk storslagne drømmer om et annet liv. Men der Édouard kommer seg ut av fattigdom og ydmykelse – godt støttet av velvillige hjelpere, uoppslitelig overlevelsesvilje og en rikelig porsjon flaks – der synker broren dypere og dypere ned i kvikksand.
Han drikker tett, starter en kriminell løpebane med tyverier og narkotika, slår og truer samboerne sine og juler gjerne opp en tilfeldig homofil fyr på gaten. En riktig ufyselig type, altså.
Var han dømt til å gå under?
I flere brutale scener forteller Louis om en guttunge og senere ung mann som savnet faren sin. Hans biologiske far ville ikke vite av ham etter at han ble skilt. Stefaren, som altså er Louis' far, var ingen god erstatning. Han skjelte gutten regelrett ut for å være en idiot og en taper.
Broren hadde store drømmer, forteller Louis, om å bli slaktermester, eller om å bli en anerkjent og berømt håndverker som restaurerte Europas katedraler. Hver gang han var oppløftet av troen på fremtiden, ble han bryskt latterliggjort av stefaren.
Økonomiske bidrag til en mulig praktisk utdannelse kom ikke på tale.
KUNNE VÆRT MEG: Også storebroren ville flykte fra et miserabelt liv, men hadde ikke verktøyene til å rømme. Og vold avler vold, skriver Louis, som spør seg hvem HAN SELV hadde vært, om han ikke hadde hatt språket og skriften å flykte med.
Foto: Fin Serck-HanssenDokumentarisk
Édouard Louis har visst lite om brorens liv. Så når han nå skal skrive ham frem, oppsøker han mennesker som sto broren nær. Han har intervjuet tidligere samboere og lagt samtalene ut som faktiske vitnesbyrd. De er nære, personlige; det dokumentariske gjør et effektfullt inntrykk.
Oppsiktsvekkende nok omtaler alle broren som en snill og omsorgsfull partner. Så sant han ikke drakk.
Boken er strukturert i tre deler og i seksten hendelser. Kan disse hendelsene sette oss på sporet av livsløpets sørgelige endelikt?
Brutalt oppriktig
Under den konstante anklagen mot Frankrikes usosiale politikk, dykker Louis denne gangen eksplisitt ned i en personlig psykologi. Han spør seg:
Hvis ikke savnet av faren var et stadig blødende sår, ville broren likevel ha funnet seg et annet sår han kunne rive skorpen av? Ville han brukt et hvilket som helst brensel for å holde smertens ild ved like?
Alt blir etter hvert alle andres feil i brorens øyne. Han resignerer og gir seg over til forfallet.
Når blir handlinger til skjebne? spør Louis.
Jeg får assosiasjoner til Marilynne Robinsons fabelaktige Gilead-kvartetten, der Jack er familiens sorte får. Kall det skjebne, skyld eller tilfeldighetenes urettferdige spill.
Det er et faktum at noen her i verden er født under en lykkeligere stjerne enn andre.
Godt strukturert
Édouard Louis skriver så alle kan forstå.
Sin høye akademiske utdannelse til tross, er han overraskende tilgjengelig både i form og språk. Heder og ære til Egil Halmøy, som har oversatt alle de sju bøkene med stø hånd, enten det dreier seg om å finne Louis' åpne fortellerstemme, eller å gjengi et mer grovkornet hverdagsspråk fra Frankrikes fattige nord.
Louis' intellektuelle ballast kommer til syne gjennom henvisningene til sosiologer, psykologer eller forfattere som også har skrevet om tap eller slektskap, det være seg Joan Didion, Julia Kristeva, Michel Foucault eller Sigmund Freud.
Sitatene er kurante, og flettes godt inn i forfatterens egne refleksjoner.
Selvportrett
Édouard Louis selv ligger lavere i terrenget denne gangen, enn det han gjorde i sin forrige bok. Der fremsto han som en staut ridder som kom sin stakkars fattige og hundsete mor til unnsetning.
Litt mindre selvspeiling gjør teksten godt. Men det er ikke til å stikke under stol at dette unike litterære arbeidet, der gutten som var døpt Eddy Bellegueule har brølt om sosiale forskjeller og stigmatiserende strukturer, aldri hadde fått så store ringvirkninger om det ikke hadde vært for hans rå utlevering av seg selv.
Ja, han har brukt seg selv og sin familie til å skildre samfunnet.
Han har fremstått som offer, men også som en opportunist.
Denne dobbeltheten gir de tynne bøkene tyngde.
Hei!
Jeg er litteraturkritiker i NRK og anmelder bøker både for barn og voksne.
Les gjerne hva jeg har skrevet om bøkene «Kjære natt» av Øystein Skotheim, «Gliff» av Ali Smith og «Tragedie under drivende skyer» av Rune Christiansen.