Bruken av norsk innhold via mobil vokser, men flater ut samtidig som bruken via PC og brett minker, viser årsoppsummeringen. Det er bruken av norske innholdsnettsteder som er målt, bruken av globale aktører som Facebook og Google er ikke med.
VG stadig størst
Norges største nettsted er fortsatt VG, både for bruk av "tradisjonelle" nett-tjenester som PC og brett og for mobilbruk. Vg.no har 1,305 millioner daglige brukere på alle enheter sett under ett. NRK er nest størst, mens Dagbladet følger på tredjeplass
NRK har i 2015 økt den daglig dekning mer enn de andre aktørene i markedet på alle enheter. Fra 2014 til 2015 er den daglige nettdekningen økt med seks prosent eller 66 000 flere daglige brukere. Det betyr at 1,161 millioner i snitt daglig fulgte nrk.no i fjor.
NRK en mobilvinner
Mens mobilbruken av de fleste store norske nettstedene flater ut, er NRK et unntak. I forhold til året før økte mobilbruken av NRKs nettilbud med hele 26,6 prosent. Det betyr over 90 000 flere daglige mobilbrukere. VGs økte med kun 1,3 prosent.
VG er likevel desidert størst på mobil med 602 000 daglige brukere. NRK 438 000 hadde i snitt daglige mobilbrukere i fjor.
For NRK er værtjenesten Yr fortsatt en viktig trafikkmagnet. Men selv uten Yr, hadde nrk.no vært Norges fjerde største nettsted.
Seniorer surfer mer og mer
Ser vi på alder så er det de eldre som øker sin bruk av norske innholdsnettsteder. Seniorbruken har vokst kraftig for nettstedene både til TV 2, VG, NRK og Dagbladet. Blant de under 65 er det bare NRK som har økning.
Mer om medievaner 2015: Unge TV-seere velger NRK
Mer om medievaner 2015: Lytter litt mindre på radio
Les også: Ni av ti tiåringer har egen smarttelefon
Les også: Rekordhøy handel på mobil