Løypa i 500 km klassen i Finnmarksløpet har blitt lagt om før årets løp. Dette har gitt utslag for kjørerne.
Villmarkssjekkpunktet på Mollisjok er det nye sjekkpunktet på 500-kilometeren. Dette innebærer at kjørerne må ha med alt de trenger selv, og kan ikke få hjelp av sine handlere. I tillegg har løpet blitt om lag 50 km lengre.
– Det er et nytt løp, det er ikke bare en ny rute og et nytt sjekkpunkt det er faktisk et helt nytt løp, sier Edland.
Vil fornøye løpet
– Gjøre det litt lengre og ikke for statisk, sier han, og fortsetter;
– Det er allerede en flott konkurranse, men vi ønsker å se hvordan det slår ut med et litt lengre løp og en litt større kraftanstrengelse.
Edland mener meldingen om at løpet skulle legges om kom i seneste laget.
– Det er som om en fotballspiller får beskjed fjorten dager før kampen, at banen vil være ti meter lengre, fem meter bredere og at det er ingen pause. Det har blitt en helt annen øvelse. Da får man ta det for det det er, og prøve å gjøre det beste ut av det, sier hun.
I september i fjor annonsert Finnmarksløpet på sine hjemmesider at det ville bli endringer i løpet.
– Likt for alle
NRKs ekspertkommentator, Hans Petter Dalby, forteller at løperne ligger omtrent 12 timer etter fjorårets tider inn til Karasjok.
– De må disponere hviletiden sin på en helt annen måte enn tidligere, men det er jo likt for alle. Kjørerne har også visst om denne omlegging en god stund, så de må ta de utfordringene som kommer, sier han.
I løpet av natten har de fleste kjørerne i teten av 500-kilometeren tatt ut nesten all obligatorisk hvile. Nå gjenstår bare de obligatoriske seks timene på Skoganvarre for stort sett alle kjørerne på topp 10 i denne klassen.
Niklas Rogne, som kom først inn til Karasjok og har ledet løpet siden da, later til å tape fart. Fra Karasjok til Levajok holdt spannet hans 12 km/t mot Edlands 13,4 km/t.