Hopp til innhold

Gir ikke opp jernbanedrømmen

400 kilometer jernbanelinjer mangler for å få knyttet Finland til en isfri havn i nord – og Kirkenes til verden. Det vil den finske transportministeren gjøre noe med.

Kenneth Stålsett

Kenneth Stålsett i Sør-Varanger utvikling mener det er realistisk med en jernbane fra Rovaniemi i Finland til Kirkenes.

Foto: Amund Trellevik/NRK

I Kirkenes applauderes initiativet fra den finske transportministeren, som har invitert norske myndigheter til et samarbeid om jernbane videre nordover fra Rovaniemi.

Jernbane blir derfor hovedtema når statsminister Erna Solberg kommer til Kirkenes i neste uke, sier Sør-Varanger-ordfører Rune Rafaelsen.

Rune Rafaelsen

– Jeg tolker dette slik at Finland ønsker å få til helt nye og avgjørende logistikkløsninger i nord, sier ordfører i Sør-Varanger, Rune Rafaelsen (Ap).

Foto: Amund Trellevik/NRK

– Finland har nå overtatt lederskapet i Arktisk Råd, og det første den finske regjeringen gjør i form av et brev fra den finske samferdselsministeren er at de prioriterer en jernbaneløsning fra Rovaniemi til Barentshavet, understreker han.

Jernbaneworkshop

Torsdag ble det arrangert en workshop i Kirkenes med jernbane som emne.

– Slik jeg ser det nå, er prosjektet realistisk fordi det er såpass mye momentum i prosjektet. Vi ser at ministeren i Finland har kontaktet sin norske motpart. Nå håper vi jo på et svar fra den norske ministeren, og håper det er positivt. I tillegg ser vi jo hele verden i dette perspektivet, og ikke bare Kirkenes og Rovaniemi, som blir for smått, sier Kenneth Stålsett i Sør-Varanger utvikling.

Selskapet ble opprettet for å skape nye arbeidsplasser i etterkant av konkursen i Sydvaranger Gruver i 2015.

Jernbaneprosjekt Rovaniemi - Kirkenes

Slik ser man for seg planene om jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes.

Foto: Grafikk: Kirkenes Næringshage

Rafaelsen ser for seg en fremtidig jernbaneterminal i tilknytning til den planlagte nye hovedhavna i kommunen.

– Jeg tolker dette slik at Finland ønsker å få til helt nye og avgjørende logistikkløsninger i nord. De ser behovet for transportårer både for fisk, olje og gass, samt handelen med Asia. I dag vet vi at 85 prosent av eksporten til og fra Kina skjer over kjøl, sier han.

Skeptisk statsminister

Hva Erna Solberg har med seg i kofferten når hun ankommer Kirkenes i neste uke, er imidlertid høyst usikkert. I desember var hun lunken til jernbaneplaner mellom Norge og Finland.

– Det er litt langt fram i tid for vi har ganske mye annen infrastruktur vi skal bygge ut i den nærmeste tiden, sa hun den gang.

Statsminister Erna Solberg

Statsminister Erna Solberg.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Ønsket om jernbane til Finnmark er ikke nytt. På 1920-tallet ble det vedtatt at jernbanen skulle bygges til det nordligste Norge. Men planene endte kun opp i Riksarkivet og ikke med jernbanespor gjennom det nordligste fylket.

Tror på regjeringsstøtte

Dette skremmer ikke ordfører Rune Rafaelsen.

– Jeg vet ikke om noe annet prosjekt som har en rekkevidde og betydning for Norge som dette. Et logistikksenter i nord vil bety veldig mye, og jeg tipper at Solberg tar dette på høyeste alvor og at regjeringen vil støtte oss i det arbeidet vi nå har satt i gang for å få jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes, sier han.