Båtbranner røyklegger Kirkenes – nå mener folk det er på tide å flytte havna Debatten om en ny havn utenfor Kirkenes har blusset opp igjen etter to båtbranner de siste tre ukene. Av Kristina Kalinina og Kristin Humstad
Har venta et halvt år – får ikke kontakt med kommunen Sentrale næringslivsaktører etterlyser fortsatt direkte kontakt med Sør-Varanger kommune om partnerskap i den nye havneterminalen Høybukta vest. Av Arne Egil Tønset
Gir ikke opp jernbanedrømmen 400 kilometer jernbanelinjer mangler for å få knyttet Finland til en isfri havn i nord – og Kirkenes til verden. Det vil den finske transportministeren gjøre noe med. Av Amund Trellevik og Allan Klo
Erstatningskravene kan komme på 100 millioner kroner Anslag som kommunen selv har fått laget viser at regningen for å bygge havn i Høybukta vest kan bli på drøyt 100 millioner kroner – før en eneste meter kai er bygget. Av Amund Trellevik
Vegsjefen om havnekrangel: – Dette prosjektet handler om mer enn Kirkenes En ny havn i Kirkenes skal betjene internasjonale behov, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak. Av Amund Trellevik
Staten tar ikke regningen for ny havn i Kirkenes Statens bidrag til ny havn i Kirkenes strekker seg kun til kostnader til veien fram til kaien, sier Samferdselsdepartementet. Resten må kommune og næringsliv dekke selv. Av Amund Trellevik
Kimek-direktør fyrer løs mot kommunen: – Trenerer havnesaken Kimek-direktør Greger Mannsverk går hardt ut mot Sør-Varanger kommune som han mener bevisst trenerer utbygging av ny hovedhavn i Kirkenes. Fullstendig uriktig, svarer kommunen. Av Amund Trellevik
Planlegger havn uten kontakt med grunneier Kommunestyret i Sør-Varanger har vedtatt å bygge ny havn. Men tre måneder etter vedtaket er grunneieren i det aktuelle området fortsatt ikke kontaktet. Av Amund Trellevik
Norsk omlasting ble for dyr for Lukoil Det russiske oljeselskapet Lukoil sier at omlastingen av råolje i Kirkenes er avsluttet utelukkende på grunn av kostnadsnivået. Av Amund Trellevik og Tarjei Abelsen