Mens opposisjonen og sikkerhetstjenestene advarer mot Kina, er regjeringen uklar. Kirkenes aner ikke om handel eller sikkerhet skal komme først.
Debatten om en ny havn utenfor Kirkenes har blusset opp igjen etter to båtbranner de siste tre ukene.
Sentrale næringslivsaktører etterlyser fortsatt direkte kontakt med Sør-Varanger kommune om partnerskap i den nye havneterminalen Høybukta vest.
400 kilometer jernbanelinjer mangler for å få knyttet Finland til en isfri havn i nord – og Kirkenes til verden. Det vil den finske transportministeren gjøre noe med.
Anslag som kommunen selv har fått laget viser at regningen for å bygge havn i Høybukta vest kan bli på drøyt 100 millioner kroner – før en eneste meter kai er bygget.
En ny havn i Kirkenes skal betjene internasjonale behov, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.
Statens bidrag til ny havn i Kirkenes strekker seg kun til kostnader til veien fram til kaien, sier Samferdselsdepartementet. Resten må kommune og næringsliv dekke selv.
Kimek-direktør Greger Mannsverk går hardt ut mot Sør-Varanger kommune som han mener bevisst trenerer utbygging av ny hovedhavn i Kirkenes. Fullstendig uriktig, svarer kommunen.