Vi klargjør ensemblet Ensembler har ulike tradisjoner og behov i forhold til å varme opp og gjøre seg klare for å spile og/eller synge sammen. Av Egil Lysebo
Skoleproduksjoner Musikk, dans og drama ved Sandefjord videregående skole har i en årrekke satset på store prosjekter som inkluderer alle elevene på avdelingen. Flere skoler med MDD-fag i Norge har tilsvarende satsinger, og det er både lærerikt og utviklende for alle involverte. Av Egil Lysebo
Dirigering av store sammensatte ensembler – blandingsensembler I artikkelen om ser du eksempler på produksjoner hvor ensembleleder får ansvar for dirigering av solister, kor og orkester. Det er både krevende og spennende å få så mange til å fremføre musikk sammen. Av Egil Lysebo
Ensemblelederens rolle i produksjoner I forberedelser til konserter og forestillinger må ensemblelederen som oftest på banen for å påvirke innhold og presentasjon. I det profesjonelle musikklivet er arbeidsoppgavene fordelt på mange ulike fagpersoner, og ensemblelederen kan i større grad beholde fokus på musikalsk innstudering. Av Egil Lysebo
Taktarter Grunnleggende taktarter etableres. Fulltaktsstart og start med opptakt belyses. Artikkelen om takteringsfigurer bør leses før denne! Av Egil Lysebo
Takteringsfigurer I denne artikkelen gjennomgås metoder for taktering som kan anvendes med eller uten dirigentpinne. De vanlige bevegelsesmønstrene beskrives, og vil være et utgangspunkt for mye praktisk trening. Begrepene iktus og rekyl introduseres. Av Egil Lysebo
Dirigering og taktering En dirigent skal både rytmisk og musikalsk klare å koordinere ensembler fra rundt 10 til mer enn 100 personer. Dette forutsetter en forståelig takteringsteknikk, eller såkalt slagteknikk. På samme måte som at utøverne skal ha tekniske ferdigheter i sang og spill, må du som dirigent kunne dine taktarter med håndverksmessig sikkerhet. I tillegg må du kunne vise dine musikalske intensjoner til ensemblemedlemmene. Av Egil Lysebo
Partitureksempel Det å følge et partitur er en god innledende trening i partiturlesing. Legg merke til hvordan partituret er organisert. Av Egil Lysebo