Hopp til innhold

Dirigering og taktering

En dirigent skal både rytmisk og musikalsk klare å koordinere ensembler fra rundt 10 til mer enn 100 personer. Dette forutsetter en forståelig takteringsteknikk, eller såkalt slagteknikk. På samme måte som at utøverne skal ha tekniske ferdigheter i sang og spill, må du som dirigent kunne dine taktarter med håndverksmessig sikkerhet. I tillegg må du kunne vise dine musikalske intensjoner til ensemblemedlemmene.

Bernard Haitink
Foto: Urs Flueeler / AP

”Ikke bare slå takten, men diriger musikken!”

Når man øver inn slagteknikk, er det lurt å kombinere dette med sang, gjerne unisont. Bruk en tilgjengelig sangbok. Felles dirigering samtidig med sang, er en god metode for å lære seg grunnleggende taktering med musikalsk tankegang.

Utgangsstillingen

En dirigent plasserer seg stående foran ensemblet. Det er viktig å finne en god ståstilling, der du finner balanse og er avslappet nok til å holde på lenge. Hvis du skal dirigere en stor gruppe, må du kunne vri hele overkroppen mot utøvere på begge sider, og ikke bare hodet. Det er viktig at alle i ensemblet føler at de blir sett på av dirigenten.

Hvis ensemblet foran deg sitter, er det lett å bøye seg mye forover. Forsøk å begrense dette, og behold en god holdning med rak rygg og løftet hode. Nå skal du finne utgangspunktet for å dirigere - det som kalles utgangsstillingen.

Når armene henger ned langs sidene, peker tomlene fremover og fingrene bøyes naturlig. Bøy armene i albueleddet og løft dem ut og fram, mellom 10 og 15 cm. Vri armen slik at håndbaken peker oppover. La det være 10 til 15 cm mellom armene, og behold en lett krumning av fingrene. Det er vanlig at fingrene samles, men at tommelen er litt friere. Hendene kan være i rett linje utenfor brystkassen. Pass på at du ikke hever skuldrene når du løfter armene, for da blir du anspent og fort sliten.

Noen foretrekker lavere plassering av hendene, men det avhenger av om du har et stående eller sittende ensemble, om du står på gulvet eller på et podium og om du bruker taktstokk eller ikke.

Ansiktet forsterker kroppsuttrykket, og øyekontakt mellom ensemble og dirigent er noe av det viktigste du må tenke på når du dirigerer. Du vet jo hvor viktig det er å ha god kontakt med dirigenten, når du selv er med i ensembler som utøver.

Fokuseringsfelt:

Takteringen bør foregå innenfor en tenkt ramme eller felt, og i starten er det lurt å begrense størrelsen på denne rammen for å etablere et godt fokus. Ensemblemedlemmene skal slippe å se flere steder for å finne presisjon og uttrykk. Med god bøy i albueleddet, kan man få opp hendene uten å få spenninger i skuldrene. Hensikten er å etablere et såkalt fokuseringsfelt du dirigerer i, der ansiktet dukker opp rett bak hendene, sett fra utøverne.

Ta en titt på tilgjengelige videoklipp av ulike dirigenter her i Musikkparken, og diskuter temaene fokuseringsfelt og utgangsstilling med utgangspunkt i disse.

Maria Gamberg Helbekkmo har bakgrunn som pianist. Dette mener hun har fordeler når hun skal dirigere et kor.

Dirigent Håkon Daniel Nystedt