Anmeldelse

Enmannstalentiade

Stian Blipps soloshow «Cirque du Blipp» kunne vært mindre sirkus og mer standup.

Stian Blipp - Cirque du Blipp 5
Foto: Sondre Børrestad (Stand Up Norge)
Terningkast 4 Humor

«Cirque du Blipp»

Standup av Stian Blipp

Forum Scene, Bergen

16. september - 4. desember 2021. I Oslo fra 12. januar 2022.

Bergensgutten Stian Blipp symboliserer kanskje selve definisjonen på et multitalent. Hans fortrinn har alltid vært allsidighet, dynamikk og lettbeinthet. «Blippen» er lett å like, og vanskelig å mislike.

Han har gjort seg bemerket som blant annet danser, sanger, programleder, beatboxer, gjøgler og klovn.

Med soloshowet «Cirque du Blipp» er han alt på én gang, med vekslende hell.

Liker du pur, godhjertet moro er dette showet for deg, men jeg mener mer dybde ville gitt Blipp mer slagkraft.

Tilbakeblikk på fortidens humorformer

For å ta det med én gang: «Cirque du Blipp» er en hyllest til fortidens humorformer. Sirkus, vaudeville og varieté står på menyen, både til forrett, hovedrett og dessert. Showets visuelle profil bygger på show fra et visst århundreskifte, og det bys på både lirekasser, stokker, hatter og trylling. Overskrifter som «enestående dansere fra det fjerne østlandet» er jo også et nikk til datidens showkommunikasjon, og det spørs vel om ikke den blir byttet ut når turneen vender nesen mot Oslo-området i starten av 2022.

Uansett: Det krever sin entertainer å gjenopplive for lengst avdøde humorsjangre.

Stian Blipp - Cirque du Blipp 3

ENTUSIASTISK PUBLIKUM: På hjemmebane møter Stian Blipp et godt publikum.

Foto: SONDRE BØRRESTAD (STAND UP NORGE)

Det hjelper naturligvis at Stian Blipp har premiere på hjemmebane – den fortapte sønns hjemkomst er alltid populært. Det skader heller ikke at «Blippen» har dytta alle karakterpoengene inn i karisma-bolken, for å bruke en betimelig rollespillmetafor.

Han har publikum på sin side fra første stund, og det er alltid populært med klassiske kvikkaser som kaller folk på første rad for mister.

Klassisk og tradisjonelt

I «Cirque du Blipp» er innholdet klassisk, og formatet nostalgisk.

Etter en ekstravagant pangstart med kveldens temalåt får vi et meget trygt standup-parti, der mannen som har blitt kåret til Norge mest sexy mann selvironiserer over sitt manglende dametekke.

Naturligvis krydres det med litt dialektparodi og for ikke å snakke om språkparodi.

Når Stian Blipp skal etterligne spansk, knabber han like godt en scene fra TV-serien Community, der rollefigurene Troy og Abed rapper på provisorisk spansk («donde esta la biblioteca»).

Dermed er standarden satt: Dette er alt du er vant til at standup er, pluss en del sirkusstaffasje. Og ett ublu tyveri. Uskyldig, folkesunn gjøglermoro, altså – uten at det er noe galt i det. Bortsett fra tyveriet, da.

Stian Blipp - Cirque du Blipp 2

VAUDEVILLE: Underholdningsformen var spesielt populær i årene før og etter år 1900. Senere tok radio og film over som de mest populære måtene å bli underholdt på.

Foto: Sondre Børrestad (Stand Up Norge)

Vanskelige revyinnslag

Showet møter ofte på utfordringer i revyinnslagene. Kanskje spesielt unødvendig føles den ekstremt innlysende og lettvinte musikksjanger-parodien der hiphop, pop og rock får «gjennomgå».

Dette bringer lite nytt til bords, og tar dessuten altfor lang tid. Greit nok at det skal fremstå improvisert, men da tror jeg man må jobbe litt med skuespillet. Det skal nevnes at en premiere sjeldent er knirkefri på slikt, så vi får satse på at dette partiet får sterkere bein å stå på utover i spilletiden.

Funker for publikum

«Cirque du Blipp» er i sin natur ganske forutsigbart. Man kan spå sånn cirka hva man får: Han er kvikk, han kan danse, og han kan beatboxe. Personlig er jeg ikke verdens største beatbox-fan, og når det kombineres med lirekasse i et humorshow er bakbeina mine i ferd med å knekke fordi jeg steiler så hardt.

Stian Blipp - Cirque du Blipp 1

IMPONERENDE KOMBINASJON: Stian Blipp gjør alt det han liker å gjøre, gjerne samtidig, og den energien smitter over på publikum.

Foto: Sondre Børrestad (Stand Up Norge)

Men det er vanskelig å ikke beundre en fyr som bare har rasket sammen alt han liker å gjøre og puttet det inn i et show, og som får publikum til å trampeklappe.

Selv om jeg kunne ønsket meg mer dybde, mer substans og mindre enmannstalentiade er det viktig å anerkjenne at det funker på publikum, og at jeg antagelig er et stykke til side for målgruppen her.

God på standup

«Cirque du Blipp» funker aller best på grafikk/animasjon, koreografi, levering og timing.

Stian Blipp har meget god fingerspissfølelse for act outs (å etterligne bevegelser og/eller stemmer) og fysisk komedie, og på den måten er han nokså lik showets regissør Dagfinn Lyngbø. Både Blipp og Lyngbø er mestere i å levere temmelig forutsigbart og klassisk materiale på en måte som får publikum til å hyle.

Standup-partiene mellom revyinnslagene er ofte så godt levert at de kunne båret showet i seg selv.

I tillegg har altså Joakim Barrum laget så nydelig grafikk og animasjon at showet stundom føles ganske banebrytende likevel. Koreograf Sandra Gerecke har truffet blink med vaudeville-sjangeren, og som sagt er Blipp selv en meget habil standupkomiker i det tradisjonelle segmentet.

Det hjelper litt på det litt rotete helhetsinntrykket, og gjør at «Cirque du Blipp» garantert vil få deg som er ute etter litt god, gammeldags uskyldig moro til å le.

Anbefalt videre lesing: