Biograf Anne Helgesen bringer oss tett på et mangfoldig, lekende og hardt arbeidende menneske.
Hun tegner et portrett av Anne-Cath. Vestly som en kvinne preget av motsetninger: sta og medgjørlig, opprørsk og mild, uredd og engstelig.
Jeg skulle ønske Helgesen dykket like dypt i forfatterskapet.
Først etter over 260 sider kommer vi til det.
MORMOR: Rollen som mormor til de åtte ungene spilte hun med glans i spillefilmene, men selv var Anne-Cath. Vestly aldri mormor, men farmor. (Hun hadde to sønner.)
Foto: Morten KrogvoldTradisjonelt og trygt
Anne Helgesen har valgt en trygg kronologisk form.
Boken er delt inn i fire deler med overskriftene Oppvekst, Skuespiller, Forfatter og Alderdom.
Vi følger Anne-Catharina Schulerud fra oppvekst på Rena, via Rudshøgda og Jessheim til Lillehammer. Faren døde da Anne-Cath. bare var elleve år gammel. Tapet bar hun med seg som en sorg hele livet.
Hun opplevde mellomkrigstidens klasseforskjeller på kroppen, og det er ikke uten grunn hun begynte å skrive i Magasinet for alle, et ukeblad som først og fremst rettet seg mot arbeidsfolk.
Det var der «Åtte små, to store og en lastebil» ble til, som en ukentlig føljetong.
Da hadde hun allerede fått et navn gjennom «Barnetimen for de minste», med fortellingen om Ole Aleksander Filibom-bom-bom.
Hvilken betydning NRK hadde på 1950-tallet, kan en dagens NRK-medarbeider bare drømme om!
RAMASKRIK: Det ble oppstandelse og lytterstorm da Anne-Cath. Vestly kunne avsløre at babyer ikke kommer med storken, men vokser i mammas mage.
Foto: Sverre A. Børretzen / NTBForut for sin tid
Gjennom de neste 40 årene ble Anne-Cath. Vestly selve stemmen norske barn vokste opp med.
Og hun brukte den med vett.
Anne Helgesen forteller om hvordan Anne-Cath. Vestly møtte barna i øyehøyde og lot deres opplevelser – som kunne virke bagatellmessige for en voksen – utgjøre fortellingenes dramatikk.
Helgesen legger også vekt på hvor progressiv Vestly var:
Hun skrev om hjemmearbeidende fedre før det ble moderne å være feminist. Hun skildret trangboddhet og drabantbyer, hun skrev om vennskap, ensomhet og drømmer, alltid i tett forbund med samtiden.
Dette er bra.
Hør anmeldelsen av «Mye mer enn mormor» i «Åpen bok: Kritikerne»:
Fortaper seg i teaterdetaljer
Men før vi kommer så langt, gir Anne Helgesen en grundig innføring i Anne-Cath.s liv som skuespiller.
Helgesen viser hvordan tiden som skuespiller, og ikke minst bruken av Stanislavskij-metoden, ga næring til forfatterskapet. Denne metoden går ut på å bruke egne erfaringer og følelser når man skal gestalte ulike roller.
Det er godt observert, men gjentas etter min mening så ofte at det nærmest blir et forterpet refreng.
SKUESPILLERTALENT: Så snart hun fikk på seg et kostyme, ble Anne-Caths sjenanse borte. Hun gjorde stor suksess med egenskrevne monologer under krigen.
Foto: AschehougHelgesen har tidligere selv skrevet både barnebøker, dramatikk og en biografi om Bokken Lasson. Hun er også figurteaterskuespiller og regissør. Så er det kanskje ikke så rart at Anne-Cath.s teaterliv vies stor oppmerksomhet.
For meg blir detaljer om rollefordelinger og krangler i Studioteateret omstendelig og til tider litt ekskluderende.
Turnéen med Studioteateret til Finnmark rett etter krigen er et hederlig unntak.
Skildringen av slike strømninger i Anne-Cath.s samtid gjør biografien rikere.
Hvor god var hun, egentlig?
Få forfattere har hatt så stor betydning for en hel generasjon som Anne-Cath. Vestly.
Selv var hun skuffet over kritikken fra flere hold, som fra psykologen Åse Gruda Skard, som ifølge Helgesen skrev:
Ikke blande fantasi og virkelighet i barnebøker? Hvor skulle en forfatter som Astrid Lindgren da tatt veien?
Det er interessant å lese hvor datert kritikk av samtidslitteratur kan bli.
At Vestlys siste bøker derimot ikke holdt hennes egne høye kunstneriske standard, er et faktum som blir tatt opp igjen i denne biografien.
Anne Helgesen går hardt ut mot redaktørene både i NRK og Gyldendal forlag som hun mener lot for dårlige tekster slippe gjennom.
Skyldtes det Vestlys begynnende demens at nivået sank betraktelig?
I en kommentar til Aftenposten, som har konfrontert Vestlys tidligere redaktører med kritikken, sier sønnen Jo Vestly at moren kunne være temmelig bestemt på sine eldre dager.
SAMARBEID: Kunstneren Johan Vestly illustrerte alle Anne-Cath.s bøker inntil han døde i 1993. Da insisterte hun på å lage illustrasjonene selv.
Foto: VGViktig verk
Gjennom et bredt researcharbeid har Anne Helgesen kommet tett på Anne-Cath. Vestly. Hun når definitivt målet om å nyansere bildet av den folkekjære forfatteren som så mange trodde de kjente.
Jeg savner et skarpere fokus på forfatterskapet. Her har Helgesen mer å gå på.
Men:
Biografien har skapt nye diskusjoner om et viktig, men etter hvert underkjent forfatterskap. Og den gir lyst til å lese barnebøkene hennes igjen. Det er et pluss.
Ikke minst viser den at det er behov for mer forskning på et forfatterskap som nærmest hvert eneste menneske i etterkrigstidens Norge har vært i nærkontakt med.
Hei!
Jeg er litteraturkritiker i NRK og anmelder bøker både for barn og voksne.
Les gjerne hva jeg har skrevet om bøkene «Kjære natt» av Øystein Skotheim, «Gliff» av Ali Smith og «Tragedie under drivende skyer» av Rune Christiansen.
Anne-Cath. Vestly forteller fra «Aurora i blokk Z» i denne programserien fra 1981:
Hør høydepunkter fra Anne-Cath. Vestlys radiokarriere:
Flere av Anne-Cath. Vestlys bøker har blitt filmer de siste årene: