Hopp til innhold

Distriktskrav gir dyrere veier

Lokal kniving om penger til veier og broer har ført til dyrere og dårligere veier i Norge enn i andre land, mener eksperter.

Fylkesveg 13, Gaularfjell

– Gjennomsnittshastigheten på stamveiene i Norge er nesten halvparten av hva den er i land vi liker å sammenligne oss med, sier Transportforsker Knut Boge. Han mener stor makt til lokalpolitikerne har noe av skylden.

Foto: Vidar Gudvangen / NRK

Bi-professor Hilde C. Bjørnland

Professor i samfunnsøkonomi ved BI, Hilde C. Bjørnland, mener norsk veistandard er sørgelig sett i forhold til hvor mye penger som brukes.

Foto: Johan B. Sættem
Knut Boge

Transportforsker Knut Boge ved Høgskolen i Oslo og Akershus mener at dårlige veier mellom landsdelene blant annet skyldes en valgordning som overrepresenterer distriktene.

Foto: NRK
Kjell Werner Johansen

Assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt (TØI), Kjell Werner Johansen, forteller at det er dyrt å reise i Norge.

Foto: Linda Reinholdtsen / NRK

Senere i dag legger regjeringen fram sine planer for veier og jernbane de neste ti årene.

Professor i samfunnsøkonomi ved BI, Hilde C. Bjørnland, mener det er grunn til å tro at regjeringen vil bruke historisk mye penger på vei og bane.

Men i forhold til hvor mye penger som brukes er veistandarden sørgelig, mener Bjørnland:

– Til tross for det vi bevilger får vi ikke mye igjen, fordi vi har en veldig fordyrende prosess med mye detaljstyring. Politikere skal bestemme både hvor mye som skal investeres og hvor det skal investeres, sier Bjørnland.

LES OGSÅ: – Dårlige veier gir lite bru-utbytte

Skylder på valgordningen

I Larvik førte lokale klager til at det må bygges en tunnell til 225 millioner kroner i forbindelse med veibygging for å skjerme én barnehage mot støy, ifølge Dagens Næringsliv.

Transportforsker Knut Boge ved Høgskolen i Oslo og Akershus mener at dårlige veier mellom landsdelene blant annet skyldes en valgordning som overrepresenterer distriktene, og gir lokalpolitikere stor makt.

– Det er et kjempeproblem. Transportkostnadene i Norge er mye høyere enn i land vi liker å sammenligne oss med. Gjennomsnittshastigheten på stamveiene i Norge er nesten halvparten av hva den er i land vi liker å sammenligne oss med, sier Boge.

LES OGSÅ: Folk flytter fra øyene tross milliarder til bru

Betaler mye for transport

Samtidig som vi får mindre igjen for veipengene våre, bruker nordmenn den høyeste andelen av inntekten sin på transport i Europa.

- 15 prosent av husholdningenes utgifter går til biler, drivstoff og reiser, sier assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt (TØI), Kjell Werner Johansen.

– Det gjør vi til tross for at vi er også er det rikeste landet, så i absolutte penger bruker vi enda mer sammenlignet med de andre landene i Europa, sier Johansen.

LES OGSÅ: – Det er nok mer stas å klippe snorer enn å bevilge til forskning

Vil ha bro i Oslo, ikke i Sogn

Vibeke Hammer Madsen, administrerande direktør i hovedorganisasjonen Virke, uttalte til NRK i går at man mye heller bør bygge bro over Oslofjorden enn over Sognefjorden:

– Når man snakker om å bygge bro over Sognefjorden, der vi enda ikke har teknologien, og trafikkgrunnlaget er mye mindre enn vi ser i Osloregionen, er det opplagt at vi først må få bro over Oslofjorden, sier Madsen.

Følg framleggelsen av Nasjonal transportplan på nrk.no/direkte kl. 12.

Bro over Oslofjorden er mye viktigere enn bro over Sognefjorden, mener hovedorganisasjonen Virke, som kaller det en skandale hvis hovedstadsområdet IKKE får penger til å oppgradere E18, mens det brukes milliarder på bruprosjekt langs vestlandskysten.

Vibeke Hammer Madsen, administrerande direktør i hovedorganisasjonen Virke, vil heller ha bro over Oslofjorden enn over Sognefjorden.

Les mer om stortingsvalget

Flere hundre mennesker møtte opp i Dronningparken for å gå et glimt av Erna Solberg og den nye borgerlige regjeringen.

– Siv får gjennomført det hun lover

Den nyvalgte regjeringen ble mottatt som superstjerner da de møtte folket i Dronningparken i Oslo i ettermiddag.

– Eg veit at eg kjem i et departement der det jobbar dyktige folk, seier påtroppande kommunalminister Jan Tore Sanner. Han har lang erfaring frå Stortinget, og seier at han føler seg godt førebudd til jobben.

– Har sommerfugler i magen

Statsminister Erna Solberg ringte aldri Jan Tore Sanner da hun skulle tilby ham statsrådspost. – I vår moderne tid driver vi med dørbank, så Erna kom og banket på hos meg, sier han.

Jens Stoltenberg sa at han har fått et nært og fint forhold til kongen idet han gikk inn til sitt siste statsråd i denne omgang.

Stoltenberg: - Gleder meg til å bo hjemme!

– Det har vært veldig fint å bo i statsministerboligen med mye praktisk hjelp og nærheten til Slottet og Stortinget, men det skal bli godt å bo hjemme!

Slik blir trolig kabalen

Desse blir statsrådar

Her er lekkasjane frå statsrådskabalen til den nye regjeringa. Onsdag får du se om kabalen går opp.