Senere i dag legger regjeringen fram sine planer for veier og jernbane de neste ti årene.
Professor i samfunnsøkonomi ved BI, Hilde C. Bjørnland, mener det er grunn til å tro at regjeringen vil bruke historisk mye penger på vei og bane.
Men i forhold til hvor mye penger som brukes er veistandarden sørgelig, mener Bjørnland:
– Til tross for det vi bevilger får vi ikke mye igjen, fordi vi har en veldig fordyrende prosess med mye detaljstyring. Politikere skal bestemme både hvor mye som skal investeres og hvor det skal investeres, sier Bjørnland.
LES OGSÅ:
Skylder på valgordningen
I Larvik førte lokale klager til at det må bygges en tunnell til 225 millioner kroner i forbindelse med veibygging for å skjerme én barnehage mot støy, ifølge Dagens Næringsliv.
Transportforsker Knut Boge ved Høgskolen i Oslo og Akershus mener at dårlige veier mellom landsdelene blant annet skyldes en valgordning som overrepresenterer distriktene, og gir lokalpolitikere stor makt.
– Det er et kjempeproblem. Transportkostnadene i Norge er mye høyere enn i land vi liker å sammenligne oss med. Gjennomsnittshastigheten på stamveiene i Norge er nesten halvparten av hva den er i land vi liker å sammenligne oss med, sier Boge.
LES OGSÅ:
Betaler mye for transport
Samtidig som vi får mindre igjen for veipengene våre, bruker nordmenn den høyeste andelen av inntekten sin på transport i Europa.
- 15 prosent av husholdningenes utgifter går til biler, drivstoff og reiser, sier assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt (TØI), Kjell Werner Johansen.
– Det gjør vi til tross for at vi er også er det rikeste landet, så i absolutte penger bruker vi enda mer sammenlignet med de andre landene i Europa, sier Johansen.
LES OGSÅ:
Vil ha bro i Oslo, ikke i Sogn
Vibeke Hammer Madsen, administrerande direktør i hovedorganisasjonen Virke, uttalte til NRK i går at man mye heller bør bygge bro over Oslofjorden enn over Sognefjorden:
– Når man snakker om å bygge bro over Sognefjorden, der vi enda ikke har teknologien, og trafikkgrunnlaget er mye mindre enn vi ser i Osloregionen, er det opplagt at vi først må få bro over Oslofjorden, sier Madsen.
Følg framleggelsen av Nasjonal transportplan på nrk.no/direkte kl. 12.