– Det viktigste jeg har lært i dag, er faktisk å redde liv. Og det er jo så utrolig viktig å kunne riktige teknikker, sier Helin Aydilek, mens hun står og skjelver i våtdrakten sin.
Hun har nettopp blitt dradd opp av det 13 grader kalde vannet i Kyvannet i Trondheim.
Nå står hun sammen med klassekameratene fra Huseby ungdomsskole på brygga. Mange av dem er elever med innvandrerbakgrunn.
Aydilek er glad for at hun og resten av trinnet får lære seg svømming og livredning ute – slik at elevene skal få føle hvordan kroppen reagerer i kaldt vann.
– Onkelen min druknet da han var ute og badet. Og derfor er det viktig for meg å kunne svømme – og at familien min klarer å svømme – slik at noe slikt ikke skjer igjen, sier Aydilek.
Vil forhindre drukninger
I 2018 døde 102 personer i drukningsulykker, ifølge statistikk fra Redningsselskapet. Flere av disse ulykkene skjedde i forbindelse med bading.
– De aller fleste drukningsulykker i Norge skjer utendørs og ikke i bassenget. Det er noe helt annet å svømme i kaldt vann ute, enn i et oppvarmet basseng inne, sier rektor ved Huseby ungdomsskole, Robert Flatås.
Derfor har ungdomsskolen bestemt seg for å ta deler av svømmeundervisningen ute. Skolen har mange elever med innvandrerbakgrunn, så er det ekstra viktig at ungdommene får slik svømmeundervisning utendørs, mener rektoren.
– En del elever hos oss har ikke noen særlig erfaring med å svømme. Jeg mener det er viktig at vi gir ungdommene ferdighetene som trengs, hvis de ramler ut i vannet fra en båt eller brygge, sier Flatås og fortsetter:
– Hvis denne svømmeopplæringen fører til at vi berger bare én ungdom fra å drukne, da er jeg fornøyd.
Lærere hoppet i Nidelva
Andre har nemlig påpekt det før: Om færre skal drukne må ungene øve utendørs – svømmebasseng er ikke nok. Bare 53 prosent av norske 10-åringer kan svømme 200 meter.
NRK fortalte tidligere om prosjektet «Dødselva», hvor lærerstudenter i Trondheim fikk øve seg på å hoppe og svømme i Nidelva – en elv som er kjent for sterke strømmer og lav temperatur.
Målet er at flere lærere og elever skal gjøre det som Huseby ungdomsskole gjør.
– Nesten alle drukninger skjer utendørs. Og da må vi øve også øve oss i slike omgivelser hvor drukninger skjer, uttalte førstelektor Egil Galaaen Gjølme ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU.
– Kan oppleves ganske skummelt
Ungdomsskoleeleven Jonathan Engelsnes Hounou mener han har lært mye av å ha bade i det kalde Kyvannet sammen med klassekameratene sine.
– Jeg visste for eksempel ikke at man skulle holde folk bak hodet og svømme inn mot land, når man skal redde noen fra å drukne, sier Jonathan Engelsnes Hounou.
– Tror du denne svømmeundervisningen ute vil gjøre en forskjell?
– Ja! Det er noen av oss i klassen som ikke kunne svømme før de kom hit, men de har lært det nå. Dessuten som er det en stor forskjell på å være ute og inne: Her er det jo kaldt, og det kan oppleves ganske skummelt, sier Hounou.