Det bor nå rundt 4.800 asylsøkere i mottak i Norge fordelt på 33 mottak. Av disse er rundt 1.000 barn under 17 år.
Hvert år gir Utlendingsdirektoratet, UDI, penger til aktiviteter for barn og unge som bor i asylmottak. I 2018 ble det først lyst ut 24 millioner kroner i februar, deretter en ekstra pott på 5,8 millioner kroner med frist 1. juni.
Norges Svømmeforbund søkte om en knapp million av dette for å tilby svømmeopplæring til mindreårige i mottakene. Fredag fikk de beskjed om at de er tildelt 720.000 kroner.
Jan Kjensli har ansvar for svømmeopplæring i Svømmeforbundet.
– Vi har et ønske om at alle skal kunne svømme. Så vet vi at det er dårlige svømmeferdigheter i denne gruppen av barn. Det ene er selve svømmingen, det andre er kunnskapen om og holdninger til vann, og hva må du passe deg for for å unngå ulykker, sier han.
Sist søndag skjedde det en tragisk ulykke i Bingedammen i Fredrikstad, der en yngre gutt med innvandrerbakgrunn omkom i en drukningsulykke. Ifølge politiet kunne niåringen ikke svømme.
- LES OGSÅ:
Kulturelle forhold
En undersøkelse i regi av Svømmeforbundet i 2013 viste at innvandrerbarn fra ikke-europeiske land er betydelig dårligere til å svømme enn etnisk norske barn og er mer avhengig av å få svømmeopplæring i skolen.
Kulturelle og religiøse forhold antydes å ligge bak denne forskjellen.
17 prosent av innvandrerbarna oppga at de ikke kan holde seg flytende i det hele tatt, mens tallene for barn med norske foreldre er på 5 prosent.
På Kruseløkka skolen i Sarpsborg er 40 prosent av elevene barn av innvandrere. Rektor Anne Elisabeth Gulland sier de har ulike utfordringer med svømmeundervisningen.
– Noen kommer fra områder hvor det ikke er naturlig å lære seg å svømme. Det kan være vanskelig å overbevise dem om at det er viktig å kunne svømme i Norge. En del av barna som kommer via mottak kan også ha startet sent i skoleløpet, slik at de mister svømmeundervisningen på barnetrinnet også, sier Gulland.
Jan Kjensli i Norges Svømmeforbund mener svømmeferdigheter har betydning ut over at det gir trygghet i og nær vann.
– Det betyr også mye sosialt at man kan være med ut og bade og være med på vannaktiviteter, sier han.
- LES OGSÅ:
Vil bruke klubbene
Svømmeforbundet opplyser at de har som mål å lære rundt halvparten av de tusen barna i mottak å svømme.
For å få til det, ønsker de å bruke sine egne medlemmer i klubbene der mottakene er, sier Jan Kjensli.
– Vi har mange svømmeklubber, og vi vil utlyse oppdraget til dem, slik at de står for den praktiske opplæringen.
Han ønsker også at kommunene skal bruke klubbene mer i opplæring som foregår i skolen for å styrke svømmeopplæringen.
– Utfordringen er at mange kommuner ikke har svømmeopplæring etter fjerde trinn. Hvis du kommer som barn til kommunen etter det, så er det ikke gitt at du får svømmeopplæring i det hele tatt, mener Kjensli.