– Nå har vi plutselig blitt et elbilfylke. Det betyr at folk som ser på muligheten for å ha elbil, kan være trygg på å få ladet den uansett hvor de kjører, sier Stein Mathisen, kommunikasjonsdirektør i Varanger kraft.
Flere kraftlag i Troms og Finnmark har gått sammen med Enova om å bygge ut et hurtigladenettverk for elbil. Varanger kraft har fått ansvaret for Øst-Finnmark.
Hurtigladenettverket har fått en stor oppgradering, noe som gjør det mulig å kjøre på kryss og tvers av Troms og Finnmark med elbil.
Allerede står 19 av 25 ladestasjoner klare.
I tillegg etablerte Tesla i fjor en superlader i Varangerbotn. Bilprodusenten skal i 2021 etter planen sette opp superladere i Honningsvåg, Karasjok, Kautokeino, Skaidi og Alta.
Bare nullutslippskjøretøy
Samtidig som hurtigladenettverket bygges ut i nord, legger myndighetene opp til at det kan bli ulovlig å bygge boliger som ikke er klargjort for lading av elbiler.
Det er en del av regjeringens nye klimastrategi for å nå målet om et lavutslippssamfunn innen 2050. Samt målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2025.
– For å få til det, må det bli enklere å velge elbil. Jeg tror økt tilgang til lading er et viktig skritt på veien, sier Nikolai Astrup, kommunal- og moderniseringsminister (H).
Dette har skapt reaksjoner i Distrikts-Norge, blant annet i kommentarfeltet til NRK Finnmark på Facebook:
«En idiotisk regel som ikke bør innføres.»
«Nei vet du hva, folk må få bestemme sjøl.»
«Politikerne synes mest opptatte av å vise hvor flinke de er. Dette påbudet er i praksis en ny sentraliseringordre. Vi vet at boligbygging på landsbygda er tapsprosjekt, mens det er enormt profitabelt i byene.»
«Nå må vel noen snart få stoppet galskapen»
«Med andre ord så skal ikke jeg bygge noe hus i alle fall»
Fordommer mot elbiler
Kommentarene preller av Norsk elbilforening, som denne uken gjennomfører verdens nordligste elbiltest.
Det nye ladenettverket gjør at de for første gang kan gjennomføre vintertesten i Troms og Finnmark. Her skal de finne ut hvordan det faktisk er å bruke elbil under kalde forhold.
– Det er jo fortsatt mye fordommer mot elbil, vinter og kulde. Det sentrale er at det finnes et hurtigladenettverk som gjør det mulig å komme seg gjennom fylket på relativt kort tid, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig og seniorrådgiver i Norsk elbilforening.
De skal teste hvordan fem forskjellige elbiler klarer seg når det blir skikkelig kaldt.
– Rekkevidden kan krympe litt når temperaturen faller ned mot -10ºc og -20ºc, som vi regner med å få her. Vi ønsker å samle erfaringer rundt det, for å kunne gi enda bedre råd om hvordan man best hanskes med elbil under kalde forhold.
Et landsdekkende ladenettverk
Norsk elbilforening har jobbet for å få på plass et hurtigladenettverk i Nord-Troms Finnmark i mange år. De er svært fornøyde med at det nå er mulig å kjøre elbil i Finnmark.
– Frem til nå har det vært helt tørke. Det har bare vært mulig for folk som er særlig interessert i å kjøre langt med elbil, sier Snorre Sletvold, forretningsutvikler i Norsk elbilforening.
De fem testbilene blir de første elbilene som kjører Troms og Finnmark på kryss og tvers, og åpner med dette et ladenettverk som går fra nord til sør i landet.