Hopp til innhold

Påskeresolusjonen av 1960

Året var 1960. Et samisk folkemøte i Karasjok vedtok da den såkalte "Påskeresolusjonen", en protest mot alle særrettigheter for samer og samisk språk.

Ivar Bjørklund

Sosialantropolog Ivar Bjørklund

Foto: Anne Olli / NRK

Hør foredraget til Ivar Bjøklund

Påskeresolusjonen 1960

Påskeresulasjonen 1960

Foto: Anne Olli

Dette var nettopp dette soasialantropolog Ivar Bjørklund fra Universitetet i Tromsø hadde som tema i sitt foredrag i Karasjok nylig. Denne påskeresulasjonen hadde sitt utspring ifra fornorskningspolitikken, som hadde pågått fra hundreårsskiftet.

Staten Norge ville ha samene bort

Enhetstanken, at alle skulle være like, var tanken bak fornorksningen av samene. Samene skulle assimilerer i majoritetsbefolkningen. Samene skulle ikke få snakke sitt eget språk, og mange samer lot seg assimilere.

Ivar Bjørklund forteller dette om en same fra Tana, som sa dette:

"Ja, jeg mener det - jeg er imot alt samisk. Jo før vi blir kvitt det samiske, jo bedre. Hvor langt kommer du med det samiske? Skal du ut i verden, så ler de bare av deg. Samisk kultur? Spise margebein med fingrene? Nei, slikt har ikke fremtiden for seg, vet du."

Skriv fra folket
Foto: Anne Olli

Bjørklund sier at på dette viset lærte mange samer å forakte sin bakgrunn - deres etniske tilhørighet ble rett og slett et sosialt stigma. Samiskhet fremsto som mindreverdig, fattigslig og nærmest moralsk forkastelig. Skrivet ovenfor viser noe av det styret i Karasjok Arbeiderparti fattet vedtak om i 1964. Skrivet er et tilsvar fra Karasjok Arbeiderparti til Samekomiteens forslag

Regjeringen nedsatte en komité for å utrede samiske spørsmål

Samtidig som fornorskningen gikk sin gang, nedsatte regjeringen en komité for å utrede samiske spørsmål. Bakgrunnen var dels en økende bekymring fra lærerhold om samiske barns skolesituasjon, først og fremst i Indre Finnmark. I det såkalte "samiske kjerneområdet" var befolkningen fortsatt samisktalende, noe som også stilte sentrale myndigheter overfor en stadig sterkere utfordnring.

Samekomiteen av 1956

Samekomiteen av 1956.

Foto: Norsk folkemuseums billedsamling / Faksimile

Kringkastingssjefen skriver til departementet

Sommeren 1955 skrev kringkastingssjef Kaare Fostervoll et brev til Kirke - og undersvisningsdepartementet. Her ba han departementet avklare om "-målet for arbeidet med samiske spørsmål skal ha karakteren av eit kulturvern eller om ein skal ta sikte på ei kultur- og målreising til full jamnstelling?"

Det var svært så viktige spørsmål Fostervoll her reiste. Norsk Rikskringkastning (NRK) var gått i gang med radiosendinger på samisk, og nå ville Fostervoll ha avklart hvilken samepolitisk linje myndighetene skulle legge seg på. Norge hadde nemlig ingen uttalt samepolitikk utover fornorskningsinstruksen fra 1898.

Tema som fenget

Mange kom for å høre om det som skjedde på 1960-tallet. Tidligere leder for Samisk Utdanningsråd, Edel Hætta Eriksen, foreleste om det samepolitiske strevet som har pågått siden 1960-tallet.

Publikummere som hørte på foredraget til Bjørklund

Publikummere som hørte på foredraget til Bjørklund

Foto: Anne Olli

Korte nyheter

  • Samisk høgskole: Mange søkere, men lærere mangler

    På Samisk høgskole merker det stor interesse for å lære seg samisk.

    Mange har søkt til samisk for nybegynnere, som kalles SÁL1 og SÁL2.

    Til sammen er det 70 søkere.

    – Vårt problem er at vi ikke har nok fagfolk som kan undervise i samisk, opplyser rektor Liv Inger Somby ved Samisk høgskole.

    Hun forteller at skolen nå jobber knallhardt strategisk for å finne folk som kan jobbe hos dem og undervise nybegynnere i samisk.

    – Hvis vi lykkes å få en eller to lærere, kan vi fordoble antallet studenter. Da har vi ikke bare 15, men 30 studenter, forklarer Somby.

    Utfordringen til Samisk høgskole er at det er mange som starter på masterutdanning i samisk, men mange blir ikke ferdige med utdanningen.

    – De bruker så lang tid. Derfor får vi ikke mange nok som har nok kompetanse til å undervise i høgskolen, forklarer Somby.

    Loga sámegillii

    Liv Inger Somby
    Foto: Privat
  • Sámi allaskuvla: Olu ohcit, muhto oahpaheaddjit váilot

    Sámi allaskuvllas oidnet, ahte dál lea stuorra beroštupmi oahppat sámegiela.

    Ollugat leat ohcan sámegiela easkkaálgi kursii, man gohčodit SÁL1 ja SÁL2.

    Buohkanassii leat 70 ohcci.

    – Min váttisvuohta lea, ahte mis eai leat doarvái fágaolbmot geat sáhttet oahpahit sámegiela, muitala Sámi allaskuvlla rektor Liv Inger Somby.

    Son lohká allaskuvlla dál bátnegáskki bargat strategalaččat gávdnat olbmuid geat sin lusa sáhtášedje boahtit bargui ja oahpahit sámegiela easkkaálgiide.

    – Jus oažžut vel ovtta dahje guokte oahpaheaddji, de sáhttit duppalastit studeantalogu. Dalle eai leat dušše 15 studeantta, muhto 30, čilge Somby.

    Sámi allaskuvlla hástalus lea, ahte máŋggas álget sámegiela masterohppui, muhto máŋggas eai geargga oahpuin.

    – Dat ádjánit hui guhká. Danne eat oaččo doarvái olbmuid geain lea gelbbolašvuohta oahpahit allaskuvllas, čilge Somby.

    Les på norsk

    Liv Inger Somby
    Foto: Ođđasat / NRK
  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK