Hopp til innhold

Båtplassaken i Halden: - Dette var ikke bra

Fylkesmannen i Østfold prioriterer opp saken om båtplasser i Halden.

Båtplasser ved Høvleriet i Halden

IKKE BRA HÅNDTERT. Fylkesmannen setter kommunestyrets vedtak om å inngå leieavtale for småbåtplasser ved Tista eiendoms nye kjøpesenter på Høvleriet på prioritert plass.

Foto: Rainer Prang / NRK

Kommunestyret i Halden vedtok i august i fjor å leie småbåtplasser på privat grunn på området Høvleriet ved elva Tista for 250.000 kroner per år de neste 15 årene.

Havnestyret hadde på forhånd sagt nei til å leie plassene, fordi det finnes 40 kommunale båtplasser i samme område man ikke har leietakere til, men vedtaket i kommunestyret lød allikevel på at penger fra havnekassa skulle benyttes til leieavtalen.

Halden kommune ligger på Robek-listen over kommuner med svært anstrengt økonomi, og er delvis satt under statlig administrasjon. Kommunen skulle ha hatt godkjenning fra Fylkesmannen i Østfold, før første avdrag på den 15 år lange leieavtalen ble betalt ut med en kvart million kroner i sommer.

– Dette var ikke bra, og det er kommunen sikkert også klar over selv, sier Birger Overskott, som er seniorrådgiver i samordnings- og beredskapsstaben hos Fylkesmannen i Østfold.

Les også:

Opprioriteres hos Fylkesmannen

Kystverket har slått fast at kommunens vedtak fra august i fjor ikke var i henhold til bestemmelsene i Havne- og farvannsloven, og det er varslet fra Kystverket at avtalen om leie på Høvleriet på havnekassas regning må stoppes og at eventuelle utbetalinger må returneres havnekassen.

Kystverket har avventet Fylkesmannens godkjenning av kommunestyrevedtaket fra i fjor, og Fylkesmannen har ventet på Kystverket.

Nå er ventetiden over.

– Vi har blitt kjent med en del nye forhold via Kystverket og NRKs dekning av saken, og vi vil prioritere å se på saken nå. Det er fortsatt to muligheter - den ene er å godkjenne vedtaket i kommunestyret om å inngå avtalen, mens den andre er å si nei til den, sier Overskott til NRK.

Da kommunestyret vedtok å hente penger ut av havnekassa til å betale 3.750.000 kroner i leie fordelt over 15 år, var det lite kjent at småbåtavdelingen i havneregnskapet var kraftig subsidiert av den offentlige havna og at det reelt sett derfor ikke finnes 250.000 kroner å ta ut av kapitlet "Småbåthavn".

1 - 1,5 millioner kroner har over flere år blitt flyttet fra den ordinære havnevirksomheten, for å dekke opp de reelle kostnadene Halden kommune har til småbåtplassutleie med dagens leiesatser.

– Jeg opplever at kommunen er opptatt av å få ryddet opp i saken og at den i andre sammenhenger har vært forsiktig med å ta opp lån, for eksempel, sier Overskott, som ikke vil forskuttere hva Fylkesmannen kommer til å lande på av vedtak i forhold til Halden kommunestyres vedtak om å inngå den 15 år lange avtalen

– Kommunestyret kan selv bestemme seg for å oppheve sitt vedtak fra august 2013, i og med at forutsetningene for å kunne hente penger fra havnekassa ikke ser ut til å være til stede, sier Birger Overskott.

Les også:


- Omorganisering er ingen trylleformel

Øyvind Johannessen

OMORGANISERING GIR IKKE MER PENGER. At man omorganiserer i regnskapet gir ikke mer penger til småbåthavna, slik at tilleggsregningen fra Høvleritomta-avtalen kan dekkes inn, sier Øyvind Johannessen.

Foto: Rainer Prang / NRK

Det var da tidligere havnesjef Øyvind Johannessen - nå havnestyremedlem for Venstre - klagde kommunestyrevedtaket inn for Kystverket, at det kom for dagen at småbåtvirksomheten er subsidiert, og at det i strid med regelverket blandes sammen inntekter i samme kasse.

Kommunen har fått frist på seg til å ordne opp i saken til 1. desember i år, og det er overfor NRK også sagt fra Kystverket at dersom penger er hentet ulovlig ut av havnekassen, kan det bli snakk om å gå bakover i tid for å finne ut hvor lenge dette har pågått og hvor store beløp det kan dreie seg om.

Til havnestyrets møte tirsdag denne uka ble det presentert to alternativer til løsning for leieavtalen på Høvleriet:

a) Å vedta dekning av leiekostnaden over kommunens ordinære budsjett

b) Å skille småbåthavn/gjestehavn ryddigere og klarere ut fra den egentlige havnekassen - ev. senere helt skille dette ut fra Ansvar Havn.

Alternativ a) vil klart være en bristende forutsetning for vedtaket om å godkjenne avtalen, og er lite logisk og ei heller aktuelt i dagens generelle kommunaløkonomiske situasjon. Som det fremgår av korrespondansen med Kystverket har kommunen fått en tidsfrist på seg til å se på alternativ b). til 1. desember.

– Det ser ut til at man nesten for enhver pris ønsker å sørge for at leieavtalen med Tista Eiendom as skal overholdes. Jeg regner med at Fylkesmannen vil slå ned på alternativ a, sier Øyvind Johannessen.

Han peker på at kommunen sliter tungt økonomisk. Det skal sies opp titalls ansatte, kuttes i tjenestetilbud, og priser på tjenester skal økes.

– Da har jeg ikke tro på at Fylkesmannen vil se gjennom fingrene med at man her subsidierer en privat utbygger med bryggepromenade og rømningsveier for kjøpesenteret på Høvleriet, sier tidligere havnesjef Johannessen.

Den tidligere havnesjefen kan heller ikke se at alternativ b er noen løsning.

– Det hjelper ingen ting å omorganisere dette. Kassa for småbåtvirksomheten går i minus årlig med 1,5 millioner. Belaster man minus 1,5 millioner med ytterligere 250.000 kroner fra leieavtalen på Høvleriet for inneværende år, så er det utelukkende snakk om et enda større minusbeløp, sier Johannessen.

Kan måtte tilbakebetale millioner og øke prisene

Øyvind Johannessen mener Kystverket har plikt på seg til å se nærmere på de mange millionene som årlig har gått ut av havnekassa til å subsidiere småbåtvirksomheten, og han har sendt saken til kommunens kontrollutvalg.

– Det er industrien i Halden som har benyttet den offentlige havna på Mølen eller hatt andre anløp i vårt distrikt, som har subsidiert småbåtene. Disse pengene skal etter Havne- og farvannsloven ikke brukes til annet enn ordinær havnevirksomhet, og det var her kommunestyret forregnet seg, da de trodde de kunne melke havnekassa enda en gang til Høvleritomta-avtalen, sier Johannessen.

Ulf Ellingsen, som er kommunalsjef i teknisk etat og har ansvar for havna, har tidligere bekreftet overfor NRK at småbåtvirksomheten er subsidiert ved at mannskaper fra havnevesenet bruker rundt 50 prosent av arbeidstiden til småbåtvirksomheten, og at en prisøkning for å leie kommunale båtplasser kan være en løsning.

– Jeg tror småbåteiere i Halden nå kommer til å få et massivt hopp i avgift på sine plasser. Leieinntektene har så å si ikke vært justert på mange år, og med bortfall av penger ulovlig hentet fra ordinær havnedrift må leia opp, sier Øyvind Johannessen.

– I tillegg til sakene som nå kommer opp skal det i neste møte legges frem en sak vedrørende leiepriser for småbåthavn. Dette, sammen med en vurdering av bruk av mannskapstimer på småbåthavn, vil være utgangspunkt for småbåthavns inntekter og totale resultat. En avtale om leie av båtplasser (på Høvleriet red.anm.) skal ikke belastes havn, men småbåthavn. Vi avventer nå politiske vedtak, sier Ulf Ellingsen til NRK.

Havnestyret sendte saken i retur

Da havnestyret tirsdag kveld denne uka trådte sammen og behandlet lovlighetsklagen Øyvind Johannessen har sendt på avtalen 43 av 49 kommunestyrerepresentanter gikk inn for i august i fjor (V, Sp og De Grønne stemte imot), ble det klart at saken skulle sendes i retur til kommunestyret.

Et enstemmig havnestyre i Halden vedtok at "Høvleriet-saken" må tilbake i kommunestyret.

Forslaget kom fra Arbeiderpartiets Per Kristian Dahl.

Han foreslo at saken må få ny behandling, slik at gjeldende lov, regler og forskrift blir ivaretatt.

Les også dokumenter i saken: