Medlemskap i folketrygden gir deg sykepenger, arbeidsløsetrygd, fødselspenger og langt mer.
Er du ikke medlem, må du betale selv.
Uklart hvor rettighetene ligger
– Det stemmer - dersom man da ikke har noe sosial sikring slik vi kjenner til det, og slik det har blitt bygd opp i Norge gjennom årtier, sier Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund - som organiserer SAS-piloter, men også vikarpiloter i andre selskap.
For pilotene er det svært usikkert hvor de egentlig har rettighetene sine dersom de blir syke eller får andre problemer.
- LES:
Etter de bestemmelsene som per i dag anvendes av EFTA/EØS-landene skal piloten være med i trygdeordningen i bosettingslandet hvis han eller hun utfører 25 prosent eller mer av arbeidet der.
Utføres ikke en vesentlig del av arbeidet i bosettingslandet, skal piloten være med i trygdeordningen i det landet der arbeidsgiveren er registrert. Det betyr at vedkommende blir med i folketrygden dersom personen er ansatt i norsk flyselskap.
Fire land
For slik det er nå kan pilotene ha arbeidsforhold knyttet til fire land:
- Det er norske piloter som bor i Norge.
- De er ansatt i et vikarbyrå på Isle of Man.
- Vikarbyrået har igjen kontrakt med Norwegian i Sverige.
- Mens pilotene er formelt plasserte på en flybase i Spania.
Samtidig flyr de gjerne mest mellom Skandinavia og Europa.
– Dette er helt vanlig i Europa, og de bedriftene som leier ut piloter til oss har en rekke store flyselskap på sin kundeliste. Men systemet er nytt i Skandianvia og det tar tid før alle skjønner hva dette dreier seg om og hvordan det fungerer, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.
Kan miste folketrygden
NRK har snakket med NAV om trygderettighetene - og har fått et svar som bekrefter at arbeidsorganiseringen gjør at vikarpiloter kan miste medlemskap i folketrygden.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Norwegian sier at pilotene bør være klar over dette på forhånd, fordi de har tatt en jobb i utlandet.
– Piloter må forholde seg til det samme regelverket som alle andre nordmenn som søker jobb i utlandet. Hvis noen har trodd at de får med seg det norske trygdesystemet når de etablerer seg utenlands, så er det synd at man har misforstått det, sier Skånvik.
– Faller mellom to stoler
Flere piloter NRK har snakket med opplever basen i Spania som en papirbase fordi arbeidskraften behøves i Skandinavia.
De vet ikke hvilket land de har trygderettigheter i, sier Wasland i flygerforbundet.
– Og de er redd for å spørre NAV om dette, fordi man frykter hva et negativt vedtak kan medføre, sier han.
I verste fall går det ikke bra, og de sitter igjen med ingen rettigheter, tror han.
– Vi sliter i det hele tatt med å finne noen som vil akseptere pilotene i sin folketrygd. Her er det en åpenbar fare for at de faller mellom to stoler, forteller Wasland.
Men Norwegians kommunikasjonsdirektør sier at vikarpiloter som er ansatt ved flybasen i Spania vet at de er under et annet regelverk enn det norske.
– De som nå har fått jobb eller tilknytting til Malaga-basen, de har søkt på den jobben og har vært klar over at den er i Spania, sier hun.