Hopp til innhold

– Ser ut som Norwegian omgår skatter og avgifter

Politikere reagerer på hvordan Norwegian ser ut til å forsøke å omgå regler for skatter og avgifter med innleide piloter fra Isle of Man. Ikke utenkelig at passasjerer velger selskaper med faste ordnede forhold, sier Torbjørn Røe Isaksen (H).

Trettebergstuen og Isaksen kritiserer Norwegian

Stortingsrepresentantene Anette Trettebergstuen (Ap) og Torbjørn Røe Isaksen (H) er kritiske til Norwegians praksis med å leie inn piloter basert i Malaga til å fly ruter i Skandinavia og Nord-Europa.

Foto: Norwegian/Arbeiderpartiet/Scanpix

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

NRK kunne i dag fortelle hvordan flyselskapet Norwegian leier inn piloter fra et bemanningsselskap på Isle of Man og gir dem base i Malaga i Spania. Det til tross for at flygerne i stor grad er nordmenn, svensker og dansker bosatt i sine hjemland, og stort sett flyr inn og ut fra norske og skandinaviske flyplasser.

Les: Kutter kostnadene med vikar-piloter og «bekvemmelighetsbaser»

I tillegg til den innfløkte strukturen rundt arbeidsforholdene til pilotene, fraskriver både Norwegian og innleieselskapet seg ansvar for skatter og avgifter.

– Det ser ut som at Norwegian her forsøker omgå regelverket hva skatt og arbeidsvilkår gjelder. Det er alvorlig, sier andre nestleder i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, Anette Trettebergstuen (Ap).

Frykter sosial dumping

Hun har fått med seg hvordan pilotene ansettes på helt andre kontrakter enn vanlige faste ansettelser, og at de tilknyttes flyselskapet via et innleieselskap på Isle of Man, der skattevilkårene er kjent for å være gunstige.

Arbeiderparti-politikeren frykter sosial dumping også i luftfarten.

– Sosial dumping i luftfarten er noe vi i Arbeiderpartiet lenge har vært opptatt av, og sammen med våre folk i Transportkomiteen på Stortinget ser jeg nå på dette, sier hun til NRK.

Hun får støtte fra stortingskollega og Høyre-politiker Torbjørn Røe Isaksen. Han har tidligere tatt opp hvordan uklare forhold og regler har vist at det oppstår ordninger og ansettelsesforhold som kan være problematiske.

– Derfor er det ekstra viktig at det offentlige følger med slik at det ikke får utvikle seg i feil retning, sier Isaksen til NRK.

– Passasjerer vil fly selskaper med fast ansatte piloter

Høyre-politikeren mener det er noe som ikke helt stemmer når flyselskaper leier inn piloter fra et land, baserer dem formelt i et annet og lar de fly i Norge på faste ruter.

– Det er vel ikke utenkelig at mange passasjerer vil synes det er en fordel å fly med selskaper som har fast ansatte piloter, sier Isaksen.

Hva tenker du selv når du skal ut å fly?

– Som politiker og privatperson synes jeg det er bra med selskaper som ansetter fast for faste behov av arbeidskraft. De ansatte skal ha norske ansettelsesforhold og vilkår når de flyr i Norge, svarer han.

Norwegian: – Følger lover og regler

Anne-Sissel Skånvik

VIL ANSETTE PÅ SIKT: Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik.

Foto: Pedja Kalajdzic / NRK

Flyselskapet Norwegian har uttalt til NRK at bruken av innleide piloter er særlig knyttet til oppstartsfasen av nye baser i utlandet.

– Vi har innleie av personell for å sikre oss den nødvendige fleksibilitet i en oppstartsfase. Vårt mål er at vi skal vokse og styrke oss slik at vi kan ansette på sikt, sa kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NRK tidligere onsdag.

Dokumentasjon NRK sitter på viser at selskapet og innleieselskapet fraskriver seg alt ansvar for skatter og avgifter i kontraktene med piloter.

Den ansatte tar på seg og aksepterer ansvaret for å rapportere og innbetale all innteksskatt og sosiale avgifter eller andre skatteforpliktelser i en hver jurisdisksjon i tilknytning til arbeidsforholdet, og skal holde (innleieselskapet) og Norwegian fullt og helt skadesløse og utenfor slike forpliktelser.

Kontrakt mellom innleid Norwegian-pilot og innleieselskap / (oversatt til norsk av NRK)

Likevel mener Norwegian at de følger lover og regler.

– Vi har som innleier ansvar for å se til så langt råd at regler blir fulgt, men det er bemanningsselskapet som tar seg av det rent administrative rundt blant annet skatter og avgifter, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

– Forventer høyere standarder

Trettebergstuen reagerer på ansvarsfraskrivelsene fra flyselskapet.

– De har et moralsk samfunnsansvar utover det å bare følge lover og regler, sier hun.

Hun mener Norwegian som norsk selskap som selger flybilletter til meg og deg bør gjøre mer enn å skyve ansvaret over på selskapskonstruksjoner på Isle of Man.

– Jeg forventer meg høyere standarder enn som så fra norske selskap, sier Trettebergstuen.

AKTUELT NÅ