De nye reglene for flyging i områder med vulkansk aske i luftrommet er basert på internasjonale retningslinjer.
– Reglene har vært under kontinuerlig arbeid på internasjonalt arbeid siden askeskyen i fjor, sier informasjonrådgiver Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet.
Nytt i dagens situasjon er at det settes tydelige grenser for hva som er områder med lav, medium eller høy tetthet av vulkansk aske.
Ingen norske operatører
– Flygning ved medium eller høy konsentrasjon av aske kan bare gjennomføres dersom selskapet har godkjente operative og tekniske prosedyrer i tråd med motor- og flyprodusentenes anbefalinger, sier Erlandsen.
Ifølge Erlandsen har ingen norske operatører i dag slike prosedyrer på plass.
Prosedyrene som ble godkjent for flyging i luftrom med lav konsentrasjon av aske under utbruddet i 2010, er fortsatt gyldig.
- Les:
– Norge kan bli rammet
Pressesjef i Avinor, Sindre Ånonsen sa til NRK.no mandag at det kan komme aske inn over Sør-Norge tirsdag ettermiddag etter lørdagens vulkanutbrudd på Island.
- Les:
Vulkanen Grimsvötn har sendt røyk og aske opptil 20 kilometer opp i lufta.
Utbruddet førte til at Island stengte hele luftrommet lørdag. Mandag ble flyplassen Keflavik åpnet for trafikk igjen.