– Lavtrykket over Skottland åpner for en ugunstig vindretning når det gjelder spredning av aske over Norge, sier statsmeteorolog Kristian Gislefoss.
LES:
LES:
Kommer an på askekonsentrasjonen
Gislefoss sier det er mye som spiller inn med tanke på om luftrommet stenges eller ei.
– Det kommer an på konsentrasjonen av aske, nedbør og om vulkanen fortsetter utbruddet eller ikke, sier han.
Det er sør og vest i landet at det er fare for spredning av asken.
– Jeg tror at dersom vulkanen fortsetter utbruddet blir det tatt en grundig vurdering av Avinor i morgen, sier Gislefoss.
Utbrudd siden lørdag
Vulkanen Grimsvötn har hatt utbrudd siden lørdag. Etter at Island
, skal det åpnes flyplassen Keflavik for trafikk igjen mandag.– Fram til tirsdag ettermiddag tilsier prognosene at det ikke vil komme aske inn i luftrommet over fastlands-Norge, heter det ifølge en pressemelding fra Avinor.
Det vil bli åpnet for flytrafikk mellom Norge og Island fra klokken 20 i kveld. Trafikken mellom USA og Europa er berørt gjennom at det brukes andre ruter.
(Artikkel fortsetter under videoen.)
Ser ut som det kommer aske
– Det kan se ut som om det kan kommer aske inn over Sør-Norge tirsdag ettermiddag, men det er ennå usikkert om konsentrasjonene av aske vil være av en slik karakter at dette får konsekvenser for norsk flytrafikk, sier pressesjef i Avinor, Sindre Ånonsen til NRK.no.
Det er Bodø kontrollsentral som leder det operative arbeidet i Avinor.
Passasjerer bes holde seg løpende orientert gjennom sine flyselskap og reisebyråer.
Situasjonen er uendret
– Situasjonen på Island er uendret. Vulkanutbruddet er fortsatt voldsomt, og man ser ingen tegn på at utbruddet vil avta det nærmeste døgnet, sier Bogi Augustsson fra islandsk TV til NRK.
Han sier at opp i mot 10.000 mennesker er berørt av stans i flytrafikken.
– Vi håper at Keflavik lufthavn vil fortsette å holde åpent fremover, sier Augustsson.
100.000 flyavganger kansellert i fjor
I April 2010 spydde vulkanen Eyjafjallajökull ut en massiv askesky som førte til den mest omfattende nedstengingen av luftrom siden andre verdenskrig.
Over 100.000 flyavganger ble kansellert, mens åtte millioner passasjerer kom seg ikke dit de skulle.
Kostnadene, i form av tapte inntekter og erstatningsutbetalinger til flypassasjerer, var et hardt slag for flyselskapene.
LES:
Under fjorårets askekrise sendte tyske forskere opp et spesialustyrt Falcon 20E-fly. Sensorene på flyet kunne måle konsentrasjonen av vulkansk aske i lufta over Tyskland.