Det opplyste Avinor og Luftfartstilsynet på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag.
– De nye reglene gir flyselskapene lov til å fly i områder med lav konsentrasjon av aske, dersom flyselskapene selv vurderer det som trygt å fly. Det vil settes strengere krav til vedlikehold og inspeksjoner for fly som flyr i slike lavaskesoner, sa Avinors konsernsjef Sverre Quale ifølge NTB.
De nye reglene som ble bestemt av luftfartsmyndighetene og flybransjen i Europa mandag.
Ifølge de nye reglene blir luftrommet delt inn i tre ulike soner.
I sonen med lav konsentrasjon av aske, får flyselskapene lov til å fly, men på egen risiko. I områder med høy konsentrasjon av aske vil det fortsatt ikke være åpent for trafikk, skrive VG Nett.
- Les også:
- Les også:
Nye erfaringer ga endringer
– Grunnen til denne justeringen er på bakgrunn av nye erfaringer, kunnskap og informasjon fra ulike flyturer som er gjort, sa avdelingsdirektør Espen Slyngstad i Luftfartstilsynet på pressekonferansen.
Det er flytrafikksentralen i Europa som melder fra hvor man kan fly. De vil også advare og stenge ruter dersom man har lagt flyruten gjennom områder med høy konsentrasjon av aske.
- Les også:
- Les også:
Måtte være strengt
Flyselskapene har lenge ment at det var
på grunn av askeskyen fra vulkanutbruddet på Island. Selskapene har ment at de er minst like skikket til å vurdere hva som er trygt, som luftfartsmyndighetene.– Kanskje, sa Slyngstad på spørsmål om selskapene hele tiden har hatt rett, og om myndighetene har vært for strenge, ifølge NTB.
– Men på bakgrunn av den kunnskap og erfaring vi hadde i det europeiske luftfartsmiljøet da vulkanen kom, måtte vi legge oss på denne svært konservative linjen, la han til.
- Les også: